تحلیل کشسان- مومسان پی پوسته ای نواری تاشده وارون بر روی خاک ماسه ای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه برتری اقتصادی استفاده از پی های پوسته ای و همچنین افزایش ظرفیت باربری این نوع پی ها در صورت اجرای وارون، باعث گسترش تحقیق و پژوهش بر روی پی پوسته ای وارون گشته است. در سال های اخیر، پژوهش های زیادی بر روی پی های پوسته ای با شکل های مختلف انجام شده است. شالیگرام در سال 2011 و Rinaldi در سال 2012 تحقیقات وسیعی بر روی پی پوسته ای تاشده وارون انجام داده اند. Rinaldi عملکرد پی پوسته ای معکوس و مستقیم نواری را در خاک ماسه ای با تحلیل آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار داد. بر پایه پژوهش های انجام گرفته توسط Rinaldi و رابطه تحلیلی، که برای محاسبه ظرفیت باربری پی پوسته ای وارون نواری ارائه داده است، در این پژوهش رفتار کشسان- مومسان کامل و نیز سخت شونده همگن خاک ماسه ای واقع در زیر پی نواری پوسته ای تاشده در نرم افزارPlaxis مدل گردید. در تحقیق پیش روی از سطح تسلیم مور-کلمب استفاده شده است و اثر تغییر پهنای پی در افزایش باربری و نحوه توزیع نیروهای داخلی ایجاد شده در پی بررسی می گردد، همچنین دوازده الگوی هندسی با ضخامت و پهنای متنوع به کار می رود. بیش از 240 تحلیل غیر خطی مختلف برای این گونه پی پوسته ای انجام شده و رابطه تحلیلی ظرفیت باربری به دست آمده از تحقیق Rinaldi با نتیجه های تحلیل های عددی این پژوهش مقایسه خواهد شد. یافته های این مقاله آشکار می کند که افزایش پهنای پی پوسته ای باعث افزایش ظرفیت باربری می گردد و افزایش ضخامت آن تاثیر چندانی در افزایش ظرفیت باربری ندارد. تنش های تماسی خاک در مجاور پوسته غیر یکنواختند. ظرفیت باربری پی در تحلیل کشسان- مومسان کامل نزدیک به مقدار رابطه تحلیلی ارائه شده توسط دیگر محققین و مشخصا Rinaldi است، نتایج الگوی سخت شونده همگن در تحلیل عددی هم خوانی مناسبی با نتایج سایر محققین ندارد. در ادامه به تفصیل نتایج این پژوهش ارائه خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!