ارزیابی سیستم کنترل داخلی شرکت پالایش گاز پارسیان بر اساس چهارچوب ارائه شده کوزو 2013

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طراحی و استقرار نظام حسابرسی داخلی و کنترل های داخلی از ضروری ترین مباحث در بحث های مالی و حسابداری است. چهارچوب های مطرحی در زمینه کنترل داخلی وجود دارد که در میان آن ها شناخته شده ترین و متداول ترین مدل جهت ارزیابی سیستم کنترل های داخلی مدل کوزو می باشد. کوزو، کنترل های داخلی را به عنوان فرآیندهایی که تحت تاثیر هیئت مدیره، مدیریت و کارکنان سازمان به منظور فراهم کردن اطمینان منطقی برای رسیدن به اهداف درزمینه اثربخشی و کارایی عملیات و همچنین قابلیت اتکای گزارشگری مالی با قوانین و مقررات است، معرفی می کند. این پژوهش به صورت مطالعه موردی بر روی شرکت پالایش گاز پارسیان (سهامی خاص) انجام شده است. اطلاعات لازم برای انجام پژوهش با استفاده از پرسشنامه اولیه بر اساس چارچوب کوزو طراحی و سپس با توجه به شرایط اقتصادی و حاکمیتی مسلط بر شرکت مورد مطالعه تعدیل شده بود، جمع آوری گردید. فرضیه های اصلی این پژوهش بر اساس مدل کوزو شامل پنج فرضیه در رابطه با اثربخشی محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیت های کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و نظارت است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تکنیک های آماری نرمال بودن، پایایی پرسش نامه و مقایسه میانگین ها استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که سیستم کنترل داخلی شرکت پالایش گاز پارسیان بر اساس چارچوب ارائه شده کوزو 2013 به طور موثر عمل می نماید. همچنین، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که مولفه های نمایش تعهد سازمان به صلاحیت و شایستگی، شناسایی و ارزیابی ریسک، انتخاب و توسعه فعالیت های کنترلی، ارتباطات داخلی و بهبود و انجام ارزیابی های مستمر یا جداگانه مهمترین مولفه های موثر در اثربخشی کنترل های داخلی می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!