ارتباط TSH و افسردگی در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید که تحت درمان با لوتیروکسین هستند، باوجود رسیدن به حد طبیعی هورمون های تیروئید در خون محیطی، همچنان از علائم افسردگی رنج می برند که نشان می دهد لازم است حد طبیعی TSH به طور اختصاصی در رابطه با افسردگی تعیین شود.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی- تحلیلی 174 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه غدد، مبتلا به کم کاری تیروئید تحت درمان با لوتیروکسین که TSH آنان برای بیش از یک سال، بین محدوده 5-0/5 میلی یونیت بر لیتر بوده، وارد مطالعه شدند. بررسی های آزمایشگاهی شامل اندازه گیری TSH، T4 و T3 انجام شد. پرسشنامه افسردگی بک برای همه بیماران توسط افراد آموزش دیده تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار MED CALC تحلیل شد و نقطه برش TSH با استفاده از آزمون Roc curve تعیین گردید.
یافته ها
تعداد 174بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید (116 زن، 58 مرد) با میانگین سنی 11/7±45/5 سال وارد مطالعه شدند. آزمون Roc Curve نقطه برش TSH را بر اساس افسردگی، 2/5 میلی یونیت بر لیتر برآورد کرد که با حساسیت 89/66% مناسب ترین نقطه برش می باشد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که تعیین نقطه برش TSH برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید نباید بر اساس مطالعات جمعیتی بلکه می بایستی با در نظر گرفتن افسردگی به طور اختصاصی تعیین گردد. مطالعه ما مناسب ترین نقطه برش TSH را برای تعیین افسردگی، 2/5 میلی یونیت بر لیتر برآورد کرد. به طوری که این نقطه برش می تواند بیشترین تاثیر را ازنظر بهبود افسردگی و کیفیت زندگی برای این بیماران فراهم کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!