بررسی ارتباط بین ژن های القایی عامل کروم سنسینگ وابسته به پروموتور و مقاومت به متی سیلین در سویه های استافیلوکوک اورئوس بالینی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
پدیده کروم سنسیینگ، پروموتورهای دخیل در این فرایند و اثر این پروموتورها بر میزان بیان برخی از ژن های ساختاری مانند agrA و PII ، می تواند دید مناسبی از فعالیت و بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی در استافیلوکوک اورئوس را بیان نماید. هدف از این مطالعه ارتباط بین ژن های القایی عامل کروم سنسینگ وابسته به پروموتور و مقاومت به متی سیلین در سویه های استافیلوکوک اورئوس بالینی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه ی تحلیلی، 315 ایزوله بالینی استافیلوکوک اورئوس از نمونه های بالینی مختلف جمع آوری شد. سویه های مقاوم و حساس جهت حضور پروموتور القایی مورد بررسی کیفی و کمی قرار گرفتند. میزان بیان ژن های PII و agrA با استفاده از تکنیک Real-Time PCR انجام شد. آنالیزهای آماری (توصیفی-تحلیلی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آنالیز نتایج بیان ژن ها با استفاده از نرم افزار REST 2008 V3 صورت گرفت.
یافته ها
از 125 سویه استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین، 100سویه (33/83 درصد) دارای ژن پروموتور P2 و تمامی ایزوله ها داری ژن agrA و از 190 سویه حساس به متی سیلین، 84 ایزوله (21/44 درصد) دارای ژن P2 و 169 ایزوله (94/88 درصد) دارای ژن agrA بودند. همچنین ایزوله های مقاوم به متی سیلین در مقایسه با ایزوله های حساس دارای میزان بیان ژن P2 و AgrA بیشتری بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل شده، احتمال ارتباط پدیده کروم سنسینگ و ژن های القایی آن با میزان مقاومت های دارویی، به عنوان یکی از مهم ترین مواردی است که باید آن را مورد توجه قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!