بررسی مقایسه ای تنش های حرارتی در سواحل شمال و جنوب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
در آب و هواشناسی زیستی، آسایش حرارتی مجموعه شرایط حرارتی است که حداقل برای 80 درصد از افراد مناسب باشد. نبود آسایش حرارتی به صورت یک پدیده دو قطبی عدم آسایش سرد تا گرم ظاهر می شود و سطوح مختلفی از تنش های حرارتی را ایجاد می کند. مطالعه حاضر یک بررسی مقایسه ای است که به مطالعه توزیع زمانی و مکانی تنش های حرارتی با محوریت سلامت و گردشگری در سواحل شمال و جنوب کشور می پردازد.
روش کار
در این مطالعه از داده های روزانه درجه حرارت، سرعت باد، رطوبت نسبی و ابرناکی بین سال های 2014 - 2000 استفاده شد. ابتدا پارامتر( The Mean Radiant Temperature( Tmrt در محیط نرم افزار Ray Man محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار Bioklima مقادیر شاخص (UTCI (Universal Thermal Climate Index در مجموع برای 16 ایستگاه منتخب در سواحل شمالی و جنوبی کشور استخراج شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که در دوره گرم سال، شدیدترین تنش های حرارتی در سواحل جنوب به ویژه جزایر به وقوع می پیوندد؛ اما در سواحل شمالی تنها تنش های سرمایی ثبت شده است که از شدت بالایی برخوردار نیستند. در این راستا شدیدترین تنش گرمایی برای جزیره ابوموسی و شدیدترین تنش سرمایی برای سیاه بیشه ثبت شده است.
نتیجه گیری
سطوح مختلفی از تنش های حرارتی در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد که این موضوع برای سواحل جنوبی با وجود تنش های گرمایی شدید در بازه زمانی طولانی، حادتر می باشد. اهمیت تنش های حرارتی در مفاهیم سلامت و گردشگری، نگاه ویژه پژوهشگران به پارامترهای آب و هوایی و تنش های مرتبط با آن را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!