بررسی تاثیر ریتم شبان هروزی بر ترشح آدرنالین و نورآدرنالین و ارتباط آن با میزان موبیلیزاسیون سلو لهای بنیادی + CD34

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلول های بنیادی هماتوپوئتیک بالغین (HSC) که دارای توانایی تمایز به انواع رده های سلولی خون می باشند، معمولا از مغز استخوان جدا می شوند. اما این سلول ها به مقدار اندک در خون محیطی نیز حضور داشته و مقدار آنها به دنبال تزریق داروی G-CSF در خون افزایش می یابد. با این حال، مکانیسم های دخیل در حرکت HSCs تحت تاثیر G-CSF ناشناخته می باشد. هدف مطالعه حاضر،تعیین نقش ریتم های شبانه روزی و سیستم عصبی در موبیلیزاسیون HSCs می باشد. علیرغم اطلاعات فراوان در مورد تاثیر ریتم های 24 ساعته شبانه روز در پروسه های فیزیولوژیکی بدن ، هیچ مدارکی پیرامون نقش ریتم های شبانه روزی و ارتباط آن بر سیستم عصبی دریافت کننده ی اطلاعات محیطی و نوروترانسمیترها در موبیلیزاسیون HSCs در دسترس نمی باشد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش تجربی بر 15نفر از اهدا کنندگان سالم پیوند مغز استخوان، انجام شد. نمونه گیری از خون محیطی در دو زمان 9صبح و 9شب قبل از تزریق داروی G-CSF به عنوان گروه کنترل و نیز در دو زمان 9 صبح و 9 شب در روز چهارم تزریق داروی G-CSF انجام شد، شمارش تام لکوسیت ها و سلول های بنیادی CD34+ بر روی نمونه های ذکر شده با روش فلوسایتومتری انجام شد. سطح پلاسمایی آدرنالین و نورآدرنالین نیز با روش الایزا مورد سنجش قرار گرفت و نتایج باآزمون آماری Paired T test مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
طی روند این آزمایش مشخص گشت که شمارش تام سلولی، شمارش سلول های بنیادی (CD34 +)،(p value:0.03) و نیز سطح پلاسمایی آدرنالین(p value: 0.04) و نورآدرنالین (p value:0.01)در صبح نسبت به شب افزایش داشته است. علاوه بر این پس از دریافت داروی G-CSF بالاتر بودن سطح آدرنالین و نورآدرنالین در ساعات اولیه پس از آغاز روشنایی نسبت به شب و مقادیر بالاتر سلول های CD34+ در صبح نسبت به شب همانند نمونه های روز کنترل حفظ می گردد.
نتیجه گیری
تعداد سلول های بنیادی و شمارش تام لکوسیت ها در صبح بیشتر از شب بوده و به طور کلی به دنبال تزریق داروی G-CSF تعداد سلول های بنیادی در گردش با همین الگو، افزایش چندین برابری را نشان می دهد.بنابراین می توان گفت پدیده موبیلیزاسیون نیز مانند سایر پروسه های بیولوژیک بدن تحت تاثیر ریتم های شبانه روزی قرار می گیرد.افزایش ترشح آدرنالین و نور آدرنالین در صبح و تاثیر بر گیرنده های ß2-adrenergic در فضای مغز استخوان منجر به افزایش موبیلیزاسیون شده و در طول روز با کاهش ترشح این نوروترانسمیترها منجر به عکس این فرآیند و کاهش موبیلیزاسیون در ساعات پایانی روز و به هنگام شب می گردد. G-CSF در کنار سایر مکانیسم های عملکردی برای افزایش حرکت سلول های بنیادی به خون محیطی از این راهکار طبیعی بدن بهره می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814979 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!