تبیین عوامل موثر در سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه: یک پژوهش کیفی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
طلاق همه ابعاد زندگی افراد مطلقه و به خصوص زنان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این میان، زنانی که با شرایط پس از طلاق سازگاری بهتری پیدا می کنند، از سلامت جسمی و روانی بیشتری برخوردار می باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل تاثیرگذار در سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه بود.
روش
این مطالعه به روش کیفی و بر پایه تحلیل محتوا انجام شد. 19 زن مطلقه به روش نمونه گیری هدفمند و به صورت داوطلب از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن داده ها به اشباع کامل، انتخاب شدند.
یافته ها
از تجزیه و تحلیل داده ها یک طبقه اصلی به نام «سازگاری پس از طلاق» به دست آمد که این طبقه از 10 مولفه به عنوان طبقات فرعی شامل «کمک و حمایت های خانواده و دوستان»، «نگرش ها و اعتقادات مذهبی»، «صبر و گذشت»، »شغل و توانایی های حرفه ای»، «مهارت حل مساله»، «مدیریت منابع مالی»، «ارتباط اجتماعی و سرگرمی»، «فرزندان منشا مقاومت»، «مشاوره و کمک های حرفه ای»، «تفسیر مجدد» و «تبدیل شدن به یک فرد مستقل» تشکیل شد.
نتیجه گیری
تحقیق حاضر با کشف و شناسایی عوامل موثر در سازگاری پس از طلاق، به متخصصان حوزه خانواده و طلاق جهت تدوین برنامه های مناسب برای زنان مطلقه در کسب سازگاری پس از طلاق کمک می کند. همچنین، کلیه نهادهای مسوول در این حوزه و نیز مراکز آموزشی و درمانی مرتبط می توانند از نتایج این پژوهش برای کمک به سازگاری زنان مطلقه و کاهش آسیب های طلاق بهره ببرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
477 تا 492
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!