بررسی پاسخ مورفولوژیک و فیزیولوژیک اندام هوایی و زیرزمینی گیاه لیلکی (Gleditschia caspica) در برابر تنش شوری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای بررسی پاسخ مورفولوژیک و فیزیولو‍ژیک اندام هوایی و زیرزمینی گیاه لیلکی (Gleditschia caspica) دربرابر تنش شوری (شاهد، 4، 8 و 12 دسی زیمنس بر متر)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تکرار انجام شد. نتایج نشان دادند شوری 12 دسی زیمنس بر متر کاهش اندک همه صفات مورفولوژیک را باعث شد که تنها تفاوت در طول ریشه، زیتوده هوایی و تعداد برگچه ها نسبت به شاهد معنی دار بود. مقدار پرولین ریشه در غلظت 12 دسی زیمنس بر متر، 27 میلی گرم بر گرم وزن تر بود که این مقدار بیشتر از 5 برابر شاهد بود. برخلاف ریشه، پرولین برگ ها در همه تیمارهای شوری به طور معنی داری نسبت به شاهد کاهش یافت. بر اثر شوری، مقدار قند برگ به طور معنی داری نسبت به شاهد افزایش نشان داد و در غلظت 12 دسی زیمنس بر متر، چهار برابر شاهد بود. برخلاف برگ، مقدار مالون دی آلدهید در ریشه )05/0 میکرومول بر گرم وزن تر) بیشتر از 5/2 برابر شاهد بود. مقدار کلروفیل a، b و کل با افزایش شوری نسبت به شاهد کاهش یافت. کلروفیل کل در غلظت12 دسی زیمنس بر متر، بیشترین کاهش را داشت و مقدار آن برابر با 6/10 میکرومول بر گرم وزن تر بود. شوری، مقدار پتاسیم را در برگ و ریشه کاهش ولی مقدار سدیم را افزایش داد؛ به طوری که سدیم برگ در غلظت 12 دسی زیمنس بر متر بیشتر از چهار برابر شاهد بود. با افزایش شوری، مقدار فسفر در ریشه کاهش یافت؛ به طوری که مقدار آن در شاهد برابر با1055 میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک و در شوری 12 دسی زیمنس بر متر برابر با 833 میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک بود؛ درحالی که فسفر برگ در شوری 8 دسی زیمنس بر متر افزایش یافت. نتایج این آزمایش نشان دادند برگ و ریشه گیاه لیلکی واکنش متفاوتی نسبت به شوری دارند. ریشه بیشتر با افزایش پرولین و برگ شاید با تجمع سدیم در واکوئل ها به شوری پاسخ می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!