تعیین هویت عوامل اتیولوژیک عفونت های ناشی ازاکتینومایستال ها در بیماران مراجعه کننده به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اکتینومایستال به گروهی از باکتری های گرم مثبت گفته می شود که ازنظر مورفولوژی دارای ساختمانی رشته ای با قطری حدود یک میکرون هستند. در این گروه، باکتری هایی از خانواده اکتینومایسس، نوکاردیا و استرپتومایسس جای می گیرند. در این پژوهش، عوامل اتیولوژیک عفونت های ناشی از اکتینومایستال ها در بیماران مراجعه کننده به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تعیین شده است.
مواد و روش کار
این پژوهش که از سال1390 تا 1394 به منظور تعیین وضعیت بیماری های ناشی از اکتینو مایستال ها، تعداد 465 نمونه از بیماران گوناگون، شامل ترشحات ریوی (BAL)، مایع مغزی- نخاعی، بیوپسی پوست، آبسه های مختلف و مواد کلینیکی دیگر ارسالی از بیمارستان های مختلف شهر تهران، آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت شدند.
یافته ها و بحث: از تعداد 465 نمونه ارسالی، تعداد 20 ایزوله (4/3%) از بیماران، شامل 11 مورد (55%) ایزوله اکتینومایسس و 9 مورد (45%) ایزوله نوکاردیا به دست آمد. بیشترین موارد مثبت مربوط به عفونت ریوی (بال) بوده است. در بین مبتلایان به این بیماری ها، 12 مورد (60%) بیماری در مردان و 8 مورد (40%) در زنان تشخیص داده شد.نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع اکتینومایسس و نوکاردیا همانند است و در مردان بیشتر از زنان وجود دارد. برای به دست آوردن نتیجه مناسب بهتر است هنگام مراجعه به پزشک و پیش از آغاز درمان، نمونه گیری انجام شود. همچنین از روش های مولکولی مانند PCR و ریل تایم PCR برای شناسایی دقیق تر و مقایسه با روش های فنوتیپی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!