ارزیابی تحلیلی و مدیریت اطلاعات فروش محصولات لبنی با استفاده از داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشبینی دقیق میزان فروش نقش مهمی در مدیریت موثر تولید و منابع انسانی و درنهایت بهبود سودآوری شرکت های تولیدی دارد. پژوهش حاضر، از روش های داده کاوی برای تجزیه و تحلیل و استخراج خوشه های فروش در یک شرکت تولید محصولات لبنی استفاده می نماید و درنهایت رفتار مشتریان این شرکت را در مناطق مختلف ایران توصیف می کند. مسئله پیش بینی فروش در این شرکت ازاین جهت حایز اهمیت است که اقلام لبنی باید به صورت روزانه تولید، توزیع و مصرف شوند چرا که به سرعت فاسد می گردند. درنتیجه، نوسانات غیرمنتظره در تقاضای مصرف کنندگان ممکن است مشکلات جدی برای توزیع این محصولات ایجاد نماید. مدیریت ارشد این شرکت براین باور است که شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران و نیز تغییرات جوی در فصول مختلف سال به شدت بر میزان فروش موثر است؛ اما تا به امروز، این متغیر مستقل بسیار مهم در پیش بینی فروش دخیل نبوده است. تحقیق حاضر علاوه بر طراحی سیستم تحلیل و پیش بینی فروش بر آن است تا تاثیر این متغیرهای جوی را بر فروش انواع مختلف محصول در سطح کشور تعیین نماید و دستورالعمل های جدیدی را به تولیدکنندگان محصولات لبنی ارایه کند. در این مقاله از الگوریتم های خوشه بندی و طبقه بندی برای تمایز رفتار مشتریان در سراسر ایران استفاده شده است. این فرآیند در طی شش مرحله ی درک کسب و کار، درک داده ها، ارزیابی و پیش بینی انجام شده است. مراحل جمع آوری داده ها و مدلسازی ، تهیه داده ها و پیش پردازش، مدلسازی با پیش بینی های تحلیلی و نتیجه گیری تکمیل می گردد. با توجه به محدودیت دسترسی به پایگاه های داده ی مرکزی شرکت لبنی موردنظر، ضروری بود که محققان بخشی از داده های محصولات لبنی را که مربوط به بازه زمانی محدود و محصولات منتخب بود، برای تحقیق حاضر انتخاب نمایند .یافته های پژوهش شامل یک تحلیل عملی از سیاست های درست فروش برای هر دسته از رفتار مشتریان، با هدف بهبود سودآوری است. این پژوهش بر حفظ تعادل بین نیازهای مشتری و کنترل هزینه های موجودی انبار تمرکز دارد و نیاز مبرم شرکت هایی که به دنبال فروش خوب و سودآوری از طریق پیش بینی دقیق تحلیلی هستند را برآورده می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!