تعیین سطوح دز مرجع تشخیصی در آزمایشات متداول رادیولوژی دیجیتال در استان تهران در سالهای 95-1394

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه شاهد توسعه تکنولوژی، ارتقای سطح فرهنگی و علمی در کشور، توسعه روزافزون دستگاه های رادیولوژی دیجیتال و جایگزینی آن ها با دستگاه های آنالوگ هستیم. در این ارتباط با توجه به اینکه تاکنون هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نشده است، تهیه و استخراج DRL (Diagnostic Reference Level) برای دستگاه های رادیولوژی دیجیتال لازم می باشد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر تعیین سطوح دوز مرجع تشخیصی یا DRL برای آزمایشات متداول رادیولوژی دیجیتال در استان تهران می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه تشخیصی یک پژوهش بنیادی- کاربردی می باشد که طی سال های 95- 1394 در ارتباط با 2135 بیمار انجام شده و در آن سطح دوز مرجع تشخیصی در گروه سنی بزرگسالان در 15 مرکز رادیولوژی دیجیتال بر روی آزمایش های متداول رادیولوژی در شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است . پروتکل دزیمتری در این پژوهش، روش غیرمستقیم برای اندازه گیری ESAK (Entrance Surface Air Kerma) می باشد. چارک سوم نیز به عنوان دوز مرجع تشخیصی DRL در نظر گرفته شده است.
یافته ها
براساس نتایج این پژوهش سطوح دوز مرجع تشخیصی یا DRL برای آزمایش متداول رادیولوژی بر حسب میلی گری به شرح زیر می باشد:مقادیر 3/1 برای جمجمه (روبه رو)؛ 17/1 برای جمجمه (نیمرخ)؛ 77/0 برای ستون فقرات گردنی (روبه رو)؛ 85/0 برای ستون فقرات گردنی (نیمرخ)؛ 63/0 برای قفسه سینه (روبه رو)؛ 11/1 برای قفسه سینه (نیمرخ)؛ 73/1 برای ستون فقرات پشتی (روبه رو)؛ 35/2 برای ستون فقرات پشتی (نیمرخ)؛ 69/2 برای ستون فقرات کمری (روبه رو)؛ 22/4 برای ستون فقرات کمری (نیمرخ)؛2 برای آزمون شکم (روبه رو)؛ 62/1 برای آزمون لگن (روبه رو).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که تغییرات قابل توجهی از دوز در تکنیک های رادیولوژی وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!