کانی شناسی، ژئوشیمی و منشا کانه زایی آهن و مس در توالی آتشفشانی- رسوبی هرمز، گنبد نمکی زندان، بندر لنگه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گنبد نمکی زندان در شمال شهرستان بندرلنگه و در پهنه زاگرس قرار دارد. این گنبد نمکی از واحد های درهم سازند هرمز شیل، مارن و خاک سرخ به سن پرکامبرین تشکیل شده است و در سازندهای میشان (مارن خاکستری و آهک های رسی)، آغاجاری (ماسه سنگ آهکی و مارن های سرخ رنگ) و بختیاری (کنگلومرا و ماسه سنگ های آهکی چرتی) برون زد یافته است. در داخل سازند هرمز کانه زایی آهن و مس رخ داده است. فراوان ترین شکل کانه زایی آهن به صورت لایه های هماتیت- لیمونیت- اولیژیست (خاک سرخ) در واحد H1 است. شکل دیگر کانه زایی آهن با عیار بالا، اما گسترش محدود، مخلوطی از هماتیت و مگنتیت در سنگ های دیابازی ناشی از فعالیت های ماگمایی در آخرین مرحله تشکیل واحدهای سازنده گنبد نمکی (H4) در منطقه است. کانسنگ آهن منطقه شامل کانه های هماتیت، اسپیکولاریت، مگنتیت، گوتیت و دیگر اکسیدها و هیدروکسیدهای آهن است. کانه زایی مس (پیریت و کالکوپیریت) به صورت پراکنده در امتداد لایه بندی واحدهای توف و شیل واحد H1 سازند هرمز صورت گرفته است که در اثر فرآیندهای سوپرژن به مالاکیت تبدیل شده است. رابطه معناداری بین میزان فراوانی عناصر با میزان آهن در کانسنگ های آهن وجود دارد؛ به طوری که با کاهش میزان TiO2، K2O، SiO2 و Al2O3 و افزایش میزان Ni و Cr2O3 مقدار آهن افزایش می یابد. حضور مقادیر کم عناصر نامتحرک در گنبد نمکی زندان و دگرسانی های پروپلیتیک، سرسیتی و سیلیسی و کربناتی شدن موجود در آن می تواند نشانی از احتمال منشا سیالی شورابه ای برای کانسار آهن این گنبد باشد؛ هر چند برای اثبات این مهم احتیاج به بررسی های ایزوتوپی و سیالات درگیر است، این کانسار را می توان در ردیف کانسارهای نوع VMS طبقه بندی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!