مدل سازی قابلیت اطمینان وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار در سیستم های تولید سلولی: حل با استفاده از الگوریتم جستجوی فاخته با مرتب سازی جواب های نامغلوب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه به کارگیری قابلیت اطمینان در سیستم های تولید سلولی با استفاده از وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار (AGV) یکی از مهم ترین مباحث برای بهبود راندمان سیستم های تولیدی است. در این مقاله یک مدل ریاضی چندهدفه به منظور کاهش هزینه های تولید و جابجایی قطعات در دو حالت درون سلولی و بین سلولی و به دنبال آن افزایش قابلیت اطمینان وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار ارائه شده است. فرض می شود که وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار که وظیفه جابجایی درون سلولی را بر عهده دارند، دارای یکی از دو نوع نرخ خرابی وایبل و نمایی در هر سلول هستند. همچنین وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار بین سلولی از نرخ خرابی ثابت تبعیت می کنند. قابل توجه است که همه انتقالات درون و بین سلولی تنها توسط وسایل نقلیه هدایت شونده خودکار صورت می گیرند و در صورت خرابی همه AGV ها سیستم تولید متوقف می شود. از آنجائی که امکان محاسبه قابلیت اطمینان در حالت نرخ خرابی وایبل وجود ندارد، از شبیه سازی برای برآورد قابلیت اطمینان در این حالت استفاده می شود. در ادامه برای اعتبار سنجی، چندین مثال عددی به صورت تصادفی تولید و برای حل آن ها از دو الگوریتم فرا ابتکاری الگوریتم جستجوی فاخته با مرتب سازی جواب های نا مغلوب (NSCS) و الگوریتم چندهدفه علف های هرز (MOIWO) استفاده می شود. در انتها از روش تکنیک ترکیبی سلسله مراتبی و تاپسیس (AHP-TOPSIS) به منظور انتخاب الگوریتم کاراتر بر اساس به کارگیری چند معیار چندهدفه به صورت هم زمان استفاده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!