کاهش نشر کربن در یک زنجیره تامین دو سطحی با درنظر گرفتن سطح کیفیت، سیاست بازگشت محصول و قیمت گذاری بازپرداخت: رویکرد تئوری بازی ها

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در محیط رقابتی امروز، با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی، مشتریان بازار ترجیح می دهند محصول با نشر کربن کم خریداری کنند. علاوه بر ان سطح کیفیت محصول و سیاست بازگشت محصول به عنوان یک خدمت پس از فروش محصول در تقاضای بازار نقش دارد. در این مقاله یک زنجیره تامین دو سطحی با یک تولیدکننده و یک خرده فروش را با در نظر گرفتن تاثیر متغیر های تصمیم نرخ کاهش نشر کربن، سطح موجودی باقی مانده خرده فروش بعد از درک تقاضا، میزان قیمت استرداد محصول بازگشتی از مشتری و سطح کیفیت محصول بر تقاضای بازار و تابع سود زنجیره تامین، خرده فروش و تولید کننده در دو حالت سیستم یکپارچه و غیر یکپارچه با بکارگیری روش های بازی نش و استکلبرگ در نظر گرفته شده است. در این مقاله نشان داده شد که متغیرهای تصمیم و سود زنجیره در حالت یکپارچه بیشتر از حالت غیر یکپارچه است و سود زنجیره در سیستم غیر یکپارچه در بازی نش بیشتر از سود ان در بازی استکلبرگ زمانی که خرده فروش رهبر است، می باشد. بهبود کیفیت محصول در حالتی که خرده فروش رهبر است، منجر به بهبود سود زنجیره و اعضای آن نمی شود و در حالت نش بهبود سود تولیدکننده را به همراه ندارد، در حالی که منجر به بهبود سود زنجیره و خرده فروش می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1816986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!