بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سال 1392

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
توسعه پایدار نظام آموزش عالی که یک نظام پویا می باشد مستلزم رشد موزون، متناسب و متعادل هر دو بعد کمی و کیفی به موازات یکدیگر است. این مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت گرفت.
مواد و
روش
در این مطالعه مقطعی، 220 نفر از دانشجویان به صورت طبقه ای تصادفی در سال1391 انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سروکوال جمع آوری گردید. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد کیفیت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمینان، تضمین، همدلی و پاسخگویی اندازه گیری کرد. داده ها با نرم افزار SPSS و به کارگیری آماره های توصیفی، آزمون های تی-زوجی، تی-مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شد.
یافته ها
بیشترین شکاف کیفیت در ابعاد تضمین (91/0±72/1-) و پاسخگویی(02/1±72/1-) و کمترین شکاف کیفیت مربوط به بعد ملموسات(88/0±48/1-) بود. در تمام ابعاد خدمات بین ادراکات و انتظارات تفاوت معنی داری وجود داشت(05/0>P). در مورد کیفیت کلی خدمات آموزشی ارائه شده، اکثریت دانشجویان(211نفر، 9/95%) قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند.
بحث و نتیجه گیری
نظر به آنکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در پیشرفت یک کشور نقش حیاتی و قابل توجهی دارند، بنابراین تقویت کیفیت آموزش عالی موجبات پیشرفت هرچه بیشتر کشور را فراهم خواهد ساخت. پیشنهاد می شود برای کاهش این شکاف ها، کارگاه های آموزش نحوه خدمت به دانشجویان و برقراری ارتباط با آنان و نیز دوره های آموزشی شیوه های نوین آموزشی برای مدرسین برگزار شود، و فرهنگ مشتری مداری و دانشجو محوری نهادینه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!