اثر ورمی کمپوست، بیوچار و همزیستی میکوریزی بر برخی ویژگی های کمی و کیفی کدوی تخم کاغذی (Cucurbita pepo L.)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثر ورمی کمپوست، بیوچار و همزیستی میکوریزی بر برخی ویژگی های کمی و کیفی گیاه دارویی کدوی تخم کاغذی، آزمایشی به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در مزرعه آموزشی- پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در ماهدشت در سال 1395 اجرا شد. در این پژوهش ورمی کمپوست در سه سطح (صفر، 6 و 12 تن در هکتار) به عنوان عامل اصلی، بیوچار در سه سطح (صفر، 6 و 12 تن در هکتار) و میکوریزا در دو سطح (عدم مصرف و مصرف) به عنوان عامل های فرعی بودند. نتایج نشان دادند که اثر اصلی عامل ها بر درصد همزیستی میکوریزی و میزان فسفر دانه در سطح 1% معنی دار بود. تجزیه واریانس اثر متقابل ورمی کمپوست در بیوچار بر شاخص سطح برگ، عملکرد میوه خشک، عملکرد دانه و نسبت وزن خشک دانه به میوه در سطح 1% معنی دار و بر تعداد ساقه فرعی در سطح 5% معنی دار بود. مقایسه میانگین اثر متقابل ورمی کمپوست در بیوچار نشان داد که کدوی تخم کاغذی با مصرف 12 تن در هکتار ورمی کمپوست به همراه 12 تن در هکتار بیوچار بیشترین میزان شاخص سطح برگ (12.28)، تعداد ساقه فرعی (13.33 عدد بر بوته)، عملکرد میوه خشک (619.51 کیلوگرم در هکتار)، عملکرد دانه (410.02 کیلوگرم در هکتار) و نسبت وزن خشک دانه به میوه (66.1%) را داشت. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از ورمی کمپوست همراه با بیوچار در تولید کدوی تخم کاغذی قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!