تاثیر مکمل یاری کوتاه مدت پودر آغوز بر شاخص های آسیب سلولی در مردان کشتی گیر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آسیب عضلانی ناشی از ورزش در همه فعالیت های ورزشی ایستا و پویا، به ویژه کشتی، رخ می دهد. آسیب عضلانی به اختلال در ساختار عضله منجر می شود و باعث رها شدن آنزیم های درون سلولی (کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز) به درون جریان خون پس از فعالیت می شود. بنابراین، تغذیه ویژه برای کشتی گیران اهمیت حیاتی دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مکمل یاری کوتاه مدت دو مقدار متفاوت پودر آغوز بر برخی شاخص های آسیب سلولی مردان کشتی گیر بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق نیمه تجربی دو سوکور 26 مرد کشتی گیر تیم دانشگاه تبریز (با میانگین و انحراف استاندارد سن 90/1±48/21 سال، قد 00/6±64/174 سانتی متر، وزن20/10±96/71 کیلوگرم، چربی 60/3±78/9% و شاخص توده بدنی70/2±35/24 کیلوگرم بر متر مربع) به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: کنترل (9 نفر)، تجربی یک (9 نفر) و تجربی دو (8 نفر). قبل و بعد از دو هفته مکمل یاری، آزمون وینگیت پا (30 ثانیه) و آزمون شبیه سازی شده کشتی (در دو نوبت سه دقیقه ای با فاصله استراحت 30 ثانیه) با 30 دقیقه استراحت بین دو آزمون اجرا شد. شاخص های کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز سرمی با چهار مرحله خون گیری قبل و بعد از مکمل یاری، اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تجزیه و تحلیل واریانس مکرر و تعقیبی بونفرونی انجام گرفت.
یافته ها
سطوح کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز متعاقب مکمل یاری کوتاه مدت پودر آغوز با دو مقدار 30 و 50 گرم در روز، در دو گروه تجربی یک و دو همراه با تمرینات کشتی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (05/0> P). به عبارت دیگر دو هفته مکمل یاری آغوز با دو مقدار متفاوت باعث کاهش آسیب سلولی کشتی گیران در دو گروه تجربی شد.
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مثبت مکمل آغوز در کاهش برخی شاخص های آسیب سلولی کشتی گیران و با در نظر گرفتن این نکته که آغوز به عنوان ماده غذایی مجاز شناخته شده است، پیشنهاد می شود که برای کاهش آسیب سلولی کشتی گیران در طول مسابقات و تمرینات، این مکمل با احتیاط در رژیم غذایی ورزشکاران گنجانده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!