ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری سبک رهبری امنیت مدار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری رهبری امنیت مدار انجام شده است. شیوه گردآوری داده ها، به صورت آمیخته (کمی-کیفی) از نوع طرح اکتشافی متوالی بود که در سه مرحله اصلی انجام گرفت. داده های کیفی از طریق بررسی 32 واحد مطالعاتی به روش نمونه گیری هدفمند و همچنین مصاحبه های عمیق با 10 نفر از اعضای هیات علمی و خبرگان آموزشی رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی که به صورت هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند، انجام گردید. جهت تحلیل اطلاعات از تکنیک های نظریه داده بنیاد و رویکرد کدگذاری اشتراوس و کوربن استفاده گردید و داده ها با استفاده از نسخه 12 نرم افزار MaxQDA تحلیل و ابعاد و ویژگی های این سبک رهبری شناسایی شد. در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده در یک مطالعه مقدماتی روی 10 نفر از خبرگان رشته مدیریت آموزشی و روانشناسی اجرا شد و روایی نسبی محتوایی آن مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن به اصلاح پرسشنامه اقدام شد. سپس نسخه نهایی و اصلاح شده آن در اختیار 373 نفر از کارکنان (اداری و معلمان) مدارس دولتی شهر تهران قرار داده شد. اعتبار پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ (988/0) محاسبه گردید. برای آزمون ابزار اندازه گیری مزبور، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با انجام تحلیل عاملی مرتبه اول ابزار اندازه گیری در 3 بعد اصلی و 16 مولفه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول نشان از برازش مطلوب هر یک از گویه ها با مولفه های فرعی داشت. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که هریک از مولفه ها دارای بارعاملی مناسبی جهت پیش بینی ابعاد اصلی ابزار اندازه گیری رهبری امنیت مدار داشتند. در نهایت تحلیل عاملی مرتبه بالاتر حاکی از بارعاملی مطلوب هریک از ابعاد با ابزار اندازه گیری داشت. نتایج شاخص های برازش، (x2/df) برابر با 59/2، (RMSEA) برابر با 065/0، (GFI) برابر با 98/0، (AGFI) برابر با 96/0، (CFI) برابر با 94/0، (NFI) برابر با 91/0 و (RFI) برابر با 96/0 نشان داد که ابزار اندازه گیری طراحی شده برای رهبری امنیت مدار از برازش بسیار مطلوب برخوردار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!