جرایم علیه محیط زیست در حقوق کیفری ایران و آلمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
در هزاره سوم جرائم زیست محیطی به معضلی بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده اند. به همین جهت اسناد بین-المللی بسیاری برای حفاظت از محیط زیست مورد تصویب قرار گرفته اند. با این حال چون حقوق بین الملل محیط زیست جزء حقوق نرم محسوب می شود و ضمانت اجرای کافی را برای مبارزه با جرائم زیست محیطی برخوردار نیست، بنابراین یکی از ابزارهایی که می-تواند چنین رسالتی را انجام دهد، توسل به حقوق کیفری داخلی کشورها است. قوانین جزایی کشورهای ایران و آلمان نمونه هایی از حقوق داخلی هستند که در آن ها حمایت کیفری از محیط زیست به عمل آمده است. هدف این مقاله آن است که با تطبیق میان این دو نظام، وجوه افتراق و اشتراک آن ها نمایان شود تا گامی در راستای جهانی شدن حقوق کیفری محیط زیست برداشته شود.
روش تحقیق: روش تحقیق حاضر بر اساس روش تحلیلی توصیفی و بر پایه منابع کتابخانه ای نگاشته شده است.
یافته ها
حقوق کیفری ایران در زمینه حمایت کیفری از محیط زیست از انسجام کافی برخوردار نیست و این امر را در قوانین پراکنده-ای تحقق بخشیده است اما حقوق کیفری آلمان برخلاف ایران، فصل جداگانه ای از قانون مجازات خود را به جرائم علیه محیط زیست اختصاص داده است. با این وجود در قوانین کیفری ایران و آلمان مقررات مشابهی در زمینه حمایت از محیط زیست وجود دارد که مهم ترین آن ها جرم انگاری پسماندها، به خطر انداختن مناطق حفاظت شده که در آن جرائمی همچون جرائم علیه گیاهان، درختان و جانوران مطرح می شوند و آلودگی های زیست محیطی از قبیل آلودگی هوا، آب، خاک و صوت می باشند.
نتیجه گیری
هر چند در حقوق کیفری ایران و آلمان تشابهاتی در زمینه حمایت کیفری از محیط زیست وجود دارد اما اختلافاتی نیز در عرصه مسئولیت کیفری و نوع پاسخ گویی به جرائم زیست محیطی وجود دارد که باید با رفع آن ها گامی در عرصه جهانی شدن حقوق کیفری محیط زیست برداشته شود. در واقع نظام حقوقی ایران و آلمان می توانند با در نظر گرفتن اشتراکات و رفع اختلافات ظرفیت همگرایی مبارزه علیه جرائم زیست محیطی را ایجاد نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!