برنامه ریزی توسعه شبکه های انتقال در یک سیستم قدرت تجدید ساختار یافته با استفاده از الگوریتم تفاضلی چند هدفه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با افزایش روزافزون مصرف برق و متعاقب آن افزایش تولید، شبکه های انتقال نیز می بایست همگام با آنها توسعه یابند. این در حالی است که هم زمان با تجدید ساختار در سیستم قدرت، علاوه بر تشدید تاثیر عدم قطعیت های فعلی، چالش ها و عدم قطعیت های جدید دیگری نیز به شبکه اضافه شده است. بالابودن ریسک سرمایه گذاری در پروژه های کلان صنعت برق و همچنین عدم قطعیت های موجود در عرصه رقابت سبب شده تا سرمایه گذاری در پروژه های توسعه شبکه های انتقال فاقد انگیزه های لازم برای بخش خصوصی باشد. در این مقاله مدل نسبتا جامعی برای برنامه ریزی توسعه شبکه انتقال با هدف رقابتی ماندن بازار و دسترسی آسان مصرف کنندگان به انرژی ارزان و قابل اعتماد و همچنین تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی ارائه شده است. با توجه به این که مساله مورد نظر در قالب یک مساله بهینه سازی چندهدفه است، برای حل آن از الگوریتم بهینه سازی تکامل تفاضلی چندهدفه استفاده شده است. به منظور تسریع در فرایند بهینه سازی و جلوگیری از گیرافتادن الگوریتم در بهینه های محلی، راهکارهای ابتکاری جدیدی نیز به الگوریتم اضافه شده اند. نتیجه اعمال این الگوریتم بر مساله بهینه سازی مورد نظر، منجر به مجموعه ای از طرح های بهینه ای خواهد شد که نشان دهنده ناحیه مصالحه بین توابع هدف است. برای انتخاب طرح نهایی از بین چندین طرح بهینه موجود، از روش تصمیم گیری فازی max-min استفاده شده است. برای ارزیابی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، شبیه سازی های متعددی بر روی شبکه 24شینه IEEE انجام می شوند. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهند مدل ارائه شده می تواند در حضور عدم قطعیت های مختلف، علاوه بر کمینه کردن هزینه های سرمایه گذاری و کاهش پرشدگی خطوط، خطوط با سطح ریسک مورد قبول و سودآور را شناسایی و برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی پیشنهاد نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819659 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!