تاثیر عملیات پرورشی بر مشخصه های کمی و کیفی گونه افراپلت (مطالعه موردی: سری برنجستانک، استان مازندران)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از ضرورت های بهبود کیفی و کمی جنگل اجرای درست عملیات پرورشی جنگل است. در این مطالعه برای بررسی میزان تغییرات جنگل در نتیجه اجرای عملیات پرورشی، دو توده مدیریت شده (پارسل 13) و توده شاهد (پارسل 2) سری دو برنجستانک استان مازندران انتخاب شد. مساحت هر قطعه 30 هکتار، روش آماربرداری منظم-تصادفی، ابعاد شبکه 100 × 100 متر و مساحت هر پلات نمونه برداری چهار آر انتخاب شد و مشخصه های کمی و کیفی گونه افراپلت (Acer velutinum) در هر دو توده مورد اندازه گیری قرار گرفت. سن جنگل کاری مورد بررسی 20 سال و فواصل اولیه کاشت نهال ها 2×2 متر بود. روش تنک کردن گزینش مثبت و از بالا بوده و چرخش تنک کردن سه الی پنج سال و شدت تنک کردن در هر چرخش به طور تقریب 14 درصد بود. نتایج این تحقیق نشان داد که میانگین تعداد در هکتار در توده شاهد، 1365 اصله و در توده مدیریت شده 977 اصله، میانگین قطر برابر سینه 5/13 سانتی متر در توده شاهد و 4/16 سانتی متر در توده مدیریت شده، میانگین حجم در هکتار 2/164 مترمکعب در توده شاهد و 5/188 مترمکعب در توده مدیریت شده و ضریب قدکشیدگی در توده شاهد 5/105 و در توده مدیریت شده 4/99 می باشد. آزمون های آماری نشان داد که بین میانگین آماره های کمی دو توده در سطح اعتماد 05/0 اختلاف معنی دار وجود دارد. همچنین وضعیت کیفیت تنه، تقارن تاج، سلامت تاج و آشکوب بندی درختان موجود در قطعه مدیریت شده دارای شرایط بهتری نسبت به درختان توده شاهد بود. نتایج این پژوهش آشکار ساخت که عملیات پرورشی تغییرات مثبتی را در مقدار تولید چوب و خصوصیات ساختاری توده ایجاد کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1819758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!