تاثیر روغن گل مغربی (evening primrose oil) بر سندرم تخمدان پلی کیستیک القا شده به وسیله استرادیول والرات در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم تخمدان پلی کیستیکpolycystic ovary syndrome (PCOS) یکی از مهم ترین اختلالات تولید مثلی و اندوکرین در زنان می باشد. گل مغربی از گیاهان فیتواستروژنیک است، گزارش های مثبتی در رابطه با اثرات ترکیب های فیتواستروژنیک بر محور هیپوتالاموس هیپوفیز وجود دارد. با توجه به عوارض داروهای موجود هدف از این مطالعه بررسی اثر روغن گل مغربی (EPO) بر تغییرات هورمون های جنسی و سطح گلوکز و انسولین سرم و حساسیت به انسولین در سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرایی ماده نژاد اسپراگ داولی که دارای چرخه جنسی منظم بودند در پنج گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه اول: کنترل، گروه دوم: کنترل درمان که به مدت 21 روز روغن گل مغربی را با دوز 1000 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت گاواژ دریافت می کردند. گروه سوم: القا PCOS با استفاده از استرادیول والرات. گروه چهارم: پس از القای PCOS به مدت 21 روز روغن گل مغربی را با دوز 1000 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت گاواژ دریافت می کردند. گروه پنجم: پس از القای PCOS به مدت 21 روز روغن گل مغربی را با دوز 2000 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت گاواژ دریافت می کردند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست تکمیلی دانکن تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میزان هورمون FSH در گروه چهارم و پنجم نسبت به سوم افزایش معنی داری را نشان داد(05/0p<). سطوح هورمون های LH و تستوسترون در گروه چهارم و پنجم به طور معنی داری کمتر از گروه سوم بود(05/0p<). در مقایسه میزان FSH و LH بین سایر گروه ها اختلاف معنی داری دیده نشد. میزان انسولین و گلوکز سرم در گروه چهارم و پنجم به طور معنی داری کمتر از گروه سوم بود(05/0p<). هم چنین حساسیت به انسولین در گروه های تیمار بیشتر از گروه سوم بود(05/0p<). در مقایسه بین سایر گروه ها از نظر میزان انسولین، گلوکز و حساسیت به انسولین اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
روغن گل مغربی با تغییر غلظت هورمون های FSH، LH و تستوسترون در سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند موجب کاهش عوارض ناشی از این تغییرات هورمونی گردد. هم چنین روغن گل مغربی موجب کاهش انسولین و گلوکز سرم و افزایش حساسیت به انسولین در سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود. با مطالعه های کامل تر در این زمینه می توان روغن گل مغربی را جایگزین مناسبی برای داروها شیمیایی در درمان PCOS توصیه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
714 تا 724
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!