تاثیر عصاره بذر شویدAGSE(Anethum graveolens L. seed extract) بر روی استرس اکسیداتیو و ساختار کلیه در رت های هیپرکلسترولمی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از گیاه شوید در درمان هیپرکلسترولمی استفاده می شود. در این پژوهش تاثیر عصاره بذرشوید(AGSE) روی تغییرات ساختمان کلیه و استرس اکسیداتیو در موش صحرایی ماده هیپرکلسترولمی بررسی شده است.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی30 سر موش صحرایی ماده به طور تصادفی در 5 گروه 6 تایی انتخاب شدند. گروه کنترل سالم با رژیم غذایی عادی، گروه سالم تیمارشده با دوز 500 میلی گرم بر کیلوگرم AGSE ، دو گروه از موش ها پس از القای هیپرکلسترولمی، با دوزهای 300 میلی گرم بر کیلوگرم و500 میلی گرم بر کیلوگرم AGSE به صورت گاواژ به مدت 30 روز تیمار شدند. گروه پنجم پس از القای هیپرکلسترولمی، با آب وغذای معمولی تیمار شدند. در پایان دوره تیمار، موش ها را وزن کرده و پس از بیهوشی و خون گیری، کلیه چپ آنها را جدا و وزن کرده و به فرمالین 10 درصد منتقل و پس از تهیه برش های 5 میکرومتری و رنگ آمیزی با H&E مطالعه های بافتی انجام شد. پارامترهای استرس اکسیداتیو در کلیه سمت راست اندازه گیری و پارامترهای بیوشیمیایی در پلاسما سنجش شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه(آنوا) و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در موش های هیپرکلسترولمی، میزان کلسترول، تری گلیسرید، مالون دی آلدئید کلیه، نیتروژن اوره خون، کراتینین و وزن موش ها در مقایسه با کنترل سالم به طور معنی دار افزایش و برعکس میزان کاتالاز واندازه گلومرول های کلیه کاهش معنی دار یافته بود. درحالی که در موش های تیمار شده با AGSE این پارامترها به طور معنی دار بهبود یافته بود.
نتیجه گیری
عصاره بذر شوید خصوصا با دوز 500 میلی گرم بر کیلوگرم علاوه برحفظ ساختار بافت کلیه، می تواند تاثیر مثبتی در کاهش چربی خون وآسیب های ناشی از پراکسیداسیون لیپیدی در سطح کلیه در شرایط هیپرکلسترولمی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
686 تا 701
لینک کوتاه:
magiran.com/p1820972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!