تعیین منشا و ارزیابی مخاطره اکولوژیکی ترکیبات حلقوی چند هسته ای (PAHs) در رسوبات سطحی: (مطالعه موردی: منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ترکیبات حلقوی چند هسته ای (PAHs)به دلیل خصوصیاتی نظیر ثبات شیمیایی، تجزیه پذیری کم، داشتن قدرت تجمع زیستی و سمیت بالا برای موجودات زنده به عنوان یکی از آلاینده های خطرناک و اولویت دار محیط زیست محسوب می شوند. بنابراین با توجه به وجود منابع آن ها در سواحل خلیج فارس هدف مطالعه حاضر، تعیین منشا و ارزیابی ریسک اکولوژیکی غلظت ترکیبات PAHs در رسوبات ساحلی منطقه ویژه ی اقتصادی- پارس جنوبی است.
مواد و روش ها
جهت بررسی غلظت ترکیبات PAHs، 16 ایستگاه در طول سواحل مطالعاتی انتخاب و در هر ایستگاه 2 نمونه برداشت شد. پس از آماده سازی و استخراج نمونه ها با روش سوکسله غلظت آن ها با استفاده از دستگاه HPLC تعیین، و جهت ارزیابی مخاطره اکولوژیکی و تعیین منشا آنها از شاخص های ارزیابی سمیت و نسبت های تشخیصی استفاده شد.
یافته ها
متوسط غلظت ترکیبات PAHs در رسوبات سطحی 44/54 ±72/292 نانوگرم بر گرم وزن خشک به دست آمد. بررسی شاخص های محیط زیستی؛ میانگین دامنه آثار متوسط ترکیبات PAHs ( M-ERM-Q و M-PEL-Q)، اکی والان سمیت (TEQ) و اکی والان جهش زایی (MEQ) نشان داد که مقادیر به دست آمده، کم تر از حد مجاز این شاخص هاست. مقایسه غلظت ترکیبات PAHs با استانداردهای کیفیت رسوبNOAA، SQGs، EPA نشان داد، مقادیر به دست آمده برای همه ترکیبات از استانداردهای (PEC،TEC، PEL، TEL، ERM) کم تر می باشد، اما در بین این ترکیبات میانگین غلظت (Acl) نسبت به میزان استاندارد ERL وغلظت Acl ، Ace و Phe نسبت به آستانه سمیت EPA بیش تر می باشد.
استنتاج: براساس نتایج، وضعیت آلودگی در منطقه برای ترکیبات PAHs، در حد متوسط بوده و هر دو منشا پتروژنیک و سوختی در ورود این ترکیبات به رسوبات ساحلی بسته به موقعیت ایستگاه و منابع آلایندگی آن نقش دارند. همچنین از نظر ریسک اکولوژیکی این ترکیبات خطر کمی برای موجودات زنده دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1821650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!