ارائه و بررسی روش خشک اندازی همزمان با گودبرداری برای کاهش نشست حاشیه گود

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیامدهای آب زیرزمینی بر یک پروژه ساختمانی بسیار گسترده بوده و بر طراحی سازه ای، برنامه اجرایی و هزینه های کلی پروژه تاثیر می گذارد. با توجه به اینکه در نواحی آب گرفته، مهاربندی و اجرای سازه های نگهبان دشوار است، آب باید از ناحیه گودبرداری به بیرون پمپاژ شود که به این عمل خشک اندازی گفته می شود. عملیات خشک اندازی گاهی منجر به نشست زمین در مناطق اطراف کارگاه شده که با وارد شدن خسارت به ساختمانهای موجود نیز ممکن است همراه باشد. بنابراین ارائه راهکاری مناسب که بتواند با صرف هزینه و زمان کمتر مقدار نشست ناشی از خشک اندازی را کاهش دهد امری ضروری می باشد. راهکار عملی ارائه شده در این پژوهش، استفاده از روش خشک اندازی همزمان با گودبرداری بوسیله تنظیم پمپاژ از چاه های زهکش می باشد. روش مذکور در این پژوهش بر تخمین زمانهای توقف و اجرا و تنظیم مقادیر پمپاژ بر اساس تراز سطح آب مورد انتظار، با استفاده از نرم افزار PLAXIS2D استوار است. از نتایج روش خشک اندازی همزمان با گودبرداری می توان به کاهش حدود 20 و 9 درصدی در نشست ناشی از خشک اندازی و نشست کل در طی عملیات گودبرداری و همچنین کاهش حدود 22 درصدی نشست نامتقارن پی مجاور در این پروژه اشاره کرد. از فواید زیست محیطی روش خشک اندازی همزمان با گودبرداری نیز می توان به کاهش حدود 68 درصدی مقدار آب خروجی از زمین طی مراحل گودبرداری اشاره کرد و نیز کاهش زمان و هزینه عملیات خشک اندازی از دیگر مزایای روش مذکور می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1822767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!