مقایسه سطح سلامت و بیماری های مزمن سالمندان در جامعه شهری و روستایی شهرستان زاهدان:1390

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سالمندان از مهم ترین گروه هایی هستند که بیش از سایر افراد جامعه در معرض آسیب های اجتماعی، جسمی و زیست محیطی قرار دارند. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی تعداد سالمندان در حال افرایش است. لذا این مطالعه با هدف تعیین سطح سلامت عمومی و شناسایی بیماری های شایع مزمن در سالمندان شهرستان زاهدان و روستاهای تابعه آن انجام شد.
مواد و
روش
این پژوهش از نوع مطالعات پیمایشی بود که به صورت توصیفی – مقطعی در سال 1390 در سالمندان ساکن شهر و روستای زاهدان انجام شد. جامعه پژوهش شامل سالمندان ساکن شهر و روستای شهرستان زاهدان بودند که از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد (در مجموع 100 نفر ساکن شهر و 100 نفر ساکن روستا). برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی و چک لیست مربوط به سنجش بیماری های مزمن استفاده گردید. داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 17 گردیده و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافته ها
سلامت عمومی سالمندان بالاتر از نمره برش (23) بوده (امتیاز سلامت عمومی برای سالمندان شهر 43/30 و برای سالمندان روستا 32/32 بود) که نشانه سطح سلامت پایین بود. همچنین سلامت عمومی مردان بیشتر از زنان (040/0=p) و سالمندان ساکن شهر بیشتر از روستا بود(023/0=p). شایع ترین بیماری در سالمندان ساکن شهر بیماری های قلبی عروقی(44%)، در سالمندان ساکن روستا مشکلات چشم(71%) و در مجموع هر دو گروه مشکلات گوش و کاهش شنوایی(50%) بود.
بحث و نتیجه گیری
شیوع بیماری های مزمن همچون مشکلات کاهش شنوایی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های چشم در هر دو گروه از سالمندان از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا پیشنهاد می شود تا مدیران شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با مداخلات و برنامه ریزی های مناسب زمینه کاهش این بیماری ها را در سالمندان فراهم کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1825533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!