تحلیل لرزه ای لوله های رو زمینی انتقال آب با استفاده از روش های عددی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
ایران کشوری است که بر روی کمربند زلزله خیز دنیا واقع شده است. از این رو همه ساله وقوع زلزله موجب خسارات مستقیم و غیر مستقیم به تاسیسات و لوله های رو زمینی می شود؛ بنابراین، ارزیابی تاسیسات و لوله های رو زمینی تحت بار زلزله امری ضروری است. یکی از راه های موثر برای مقابله با اثرات مخرب زلزله بر روی لوله های رو زمینی انتقال آب، استفاده از اتصالات انعطاف پذیرمی باشد. در این مقاله نیز سعی شده است اثر زلزله بر روی لوله های رو زمینی با استفاده از روش شبه استاتیکی بررسی شود. بدین منظور در ابتدا پس از معرفی سازوکارهای مختلف شکست در لوله های رو زمینی در اثر بار زلزله، نحوه ی مدل سازی مسئله تشریح شده است. در ادامه اختلاف جابه جایی وارده در دو انتهای لوله در محل اتصال با مخزن با استفاده از روش تفاضل محدود (FDM) در نرم افزار FLAC3D تعیین شد. سپس رفتار لوله ها در محل اتصال به سازه با ساخت چند مدل مجزا و حل عددی به روش اجزاء محدود (FEM) در نرم افزار SAP2000 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج عددی نشان دادند که تنش های ایجاد شده در لوله-های رو زمینی در هنگام استفاده از اتصالات انعطاف پذیرتا 10 برابر نسبت به اتصالات سخت کاهش می-یابد و با استفاده از این روش می توان ایمنی لوله های رو زمینی را تامین کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1826467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!