بازدارندگی فلزات سنگین و حلال ها بر آنزیم اوره آز برای تولید آمونیاک در سنتز داروی ضدفشار خون نیفیدیپین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رشد تکنولوژی با مخاطرات زیست محیطی بوسیله حلال های آلی و کاتالیست های سنتی همراه شده و لذا این مواد باید جای خود را به آب و بیوکاتالیست های زیست سازگار بدهند. اوره آز، یک آنزیم هیدرولاز است که اوره را به آمونیاک تبدیل می کند، پس مخلوط اوره آز-اوره در آب یک جایگزین مناسب برای ماده سمی آمونیاک در سنتز نیفیدیپین است که در حضور کاتالیست ها و حلال های آلی زیادی سنتز شده است. هدف این تحقیق، جایگزینی اوره آز-اوره و آب به جای آمونیاک و مطالعه بازدارندگی مهار کننده های فلزات سنگین و حلال ها روی آنزیم اوره آز برای تولید آمونیاک در سنتز داروی ضد فشار خون نیفیدیپین است.
روش بررسی
در این روش کاملا تجربی، با کنترل بازده جداسازی/زمان واکنش سنتز نیفیدیپین از تراکم چهار جزئی متیل استواستات، 2-نیتروبنزالدهید و اوره آز-اوره در آب، شرایط بهینه مشخص و سپس با تغییر در فاکتورهای غلظت آنزیم، اوره، دما، pH و بازدارنده های فلزات سنگین/حلال های آلی، اثرات آنها روی سنتز نیفیدیپین کاتالیست شده با اوره آز بررسی شد.
یافته ها
بر اساس بازده نیفیدیپین، فعالیت آنزیم اوره آز برای تولید آمونیاک به عواملی چون مقدار اوره-اوره آز، دما، pH، نوع و غلظت بازدارنده بستگی دارد. اوره آز به طور ویژه سوبسترای اوره را با ماکزیمم فعالیت در شرایط mg/mL 10 اوره آز، 7=pH و دمای C° 70 به آمونیاک تبدیل می کند و یون های فلزات سنگین و حلال های آلی با روند بازدارندگی Hg2+>Ag+>Cu2+>Pb2+>Cd2+ و استونیتریل>کلرو فرم>دی کلرو متان باعث کاهش فعالیت اوره آز و بازده نیفیدیپین می شوند.
نتیجه گیری
اگر چه اوره آز-اوره یک منبع زیست سازگار آمونیاک در سنتز داروی ضدفشار خون نیفیدیپین در آب است، عوامل بازدارنده آنزیم اوره آز مانند یون های فلزات سنگین به ویژه جیوه و حلال های آلی باعث توقف این واکنش می شوند. زیست سازگاری کامل روش و کاتالیست، استفاده از حلال آب، انتخاب گری و بازده بالا، از مزایای این روش در مقایسه با روش های قبلی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1827673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!