بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین دانشجویان بر مهارت های مطالعه و خواندن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در عصر فن آوری اطلاعات، شیوه کسب، نگهداری و کاربرد آموخته ها برای انجام امور زندگی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین در دانشجویان آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رابطه با مهارتهای مطالعه و خواندن می باشد. سئوالهای پژوهش عبارتند از : 1) آیا بین مهارتهای مطالعه دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟ 2) آیا بین مهارتهای خواندن دانشجو یان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟ 3) آیا تحصیلات پدر در میزان کسب مهارتهای مطالعه و خواندن دانشجو تاثیر دارد ؟ 4) آیا تحصیلات مادر در میزان کسب مهارتهای مط العه و خواندن دانشجو تاثیر دارد؟ روش تحقیق از نوع زمینه یابی 85 می باشند. نمونه به شیوه تصادفی خوشه ایاز جامعه - می باشد. جامعه مورد مطالعه 700 نفر در سال تحصیلی 84 مادر انتخاب شد و 330 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شد. در بررسی سئوال اول تحقیق معلوم شد که در مقایسه میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در استفاده از مهارتهای مطالعه و خواندن اختلاف معنی داری دیده نم ی شود ، اما میزان درصد دقت خواندن در دختران کمی بیشتر از پسران است در حالیکه میزان درصد سرعت خواندن پسران بیشتر از دختران می باشد. بررسی سئوال سوم و چهارم تحقیق نیز نشان داد که رابطه ای بین تحصیلات والدین و مهارتهای مطالعه و خواندن فرزندان آنان وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1828692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!