درک از بیماری و ارتباط آن با پایبندی به رژیم درمانی در سالمندان مبتلا به فشارخون بالا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فشار خون بالا، یکی از علل عمده ناتوانی است. ادراک بیماری، بازنمایی شناختی سازمان یافته بیمار از بیماری خود می باشد و می تواند تبعیت از درمان بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از مطالعه بررسی ارتباط بین پایبندی به رژیم درمانی با درک از بیماری در سالمندان مبتلا به فشارخون بالا بود.
روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی بر روی 325 نفر از سالمندان مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به کانون های سلامت سالمندان شهر تهران با روش نمونه گیری تصادفی سیستمیک خوشه ایدر سال 1395 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک، مقایس پایبندی به درمان موریسکی (MMAS)، پرسشنامه کوتاه تجدید نظر شده ادراک بیماری ((BIPQ-r بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون توسط نرم افزار آماری SPSS-18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین ادراک بیماری و پایبندی به درمان در سالمندان مبتلا به فشار خون ارتباط معنادار و در جهت مستقیم وجود دارد (001/0 > P، 181/0 = r) بنابراین هر چه سالمندان، درک بالاتری از بیماری پر فشاری خون داشته باشند، پایبندی به درمان بیشتری را گزارش می کنند.
نتیجه گیری
درک از بیماری با پایبندی به رژیم درمانی رابطه معناداری دارد و از طریق اندازه گیری سطح درک از بیماری می توان میزان پایبندی سالمندان به رژیم درمانی را پیش بینی نمود. بنابراین تقویت ادراک بیماری به منظور افزایش تبعیت از درمان بیماران، به عنوان یک راهبرد مهم در مداخله های آموزشی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!