استفاده از ضریب محافظه کاری گونه های گیاهی به عنوان مکمل مطالعات فلورستیک برای اولین بار در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه، فلور منطقه جنگلی کاکارضا در استان لرستان مورد بررسی قرار گرفت، منطقه جنگلی کاکارضا در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خرم آباد واقع شده است. دامنه ارتفاعی منطقه از 1600 تا 2800 متر از سطح دریا میباشد. به منظور انجام این پژوهش پوشش گیاهی منطقه به روش فلورستیک تعیین شد و سپس شکل زیستی، کورولوژی و ضریب محافظه کاری(برای اولین بار در کشور ایران) گونه های گیاهی مشخص شدند. نتایج نشان داد که در منطقه مورد مطالعه در مجموع 194 گونه گیاهی شناسایی گردید و خانواده های Fabaceae ، Asteraceae ، Poaceae ، Brassicaceae و Apiaceae مهم ترین خانواده های گیاهی موجود هستند، مهم ترین شکل های زیستی گیاهان منطقه نیز عبارتند از تروفیتها 9/63 درصد، ژئوفیت ها 21/20 درصد، همی کریپتوفیت ها 56/12 و کاموفیت ها با 27/3 درصد. از نظر پراکنش جغرافیایی نیز مشخص گردید که کوروتیپ ایرانو تورانی- مدیترانه ای بیشترین فراوانی را دارد. همچنین 18/56 درصد از گونه ها ضریب محافظه کاری بین 3-1 داشتند و تنها 58/1 درصد از گونه ها دارای ضریب محافظ کاری بین 10-9 بودند. وجود گیاهان با تیپ های زیستی مختلف، موید تنوع مناسبی از گونه های گیاهی مختلف در منطقه است. لذا می توان قضاوت نمود که اکوسیستم منطقه از غنای گونه ای بالایی برخوردار است. تعیین ضرایب محافظه کاری گونه های گیاهی نیز می تواند بعتوان ابزاری کمکی برای مطالعات مشابه در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!