تاثیرترکیب پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز و آنتی بادی های اختصاصی بر سیستم ایمنی هومورال و هیستومورفولوژی ارگان های لنفاوی در جوجه های گوشتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ترکیبی پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز و آنتی بادی اختصاصی بر بهبود هیستومورفولوژی ارگان های لنفاوی و بهبود فاکتورهای سیستم ایمنی هومورال در جوجه های گوشتی بود. بدین منظور، 96 قطعه جوجه ی گوشتی نژاد راس واریته 308، در قالب دو گروه 48 تایی شامل 4 تکرار 12 قطعه ای در هر گروه در نظر گرفته شد. جهت ارزیابی ایمنی هومورال از هر تکرار 2 قطعه جوجه بطور تصادفی انتخاب و در روزهای 9، 23 و 42 پرورش از ورید بالی به میزان 2 سی سی خون اخذ گردید و تست HI بعمل آمد. برای بررسی هیستومورفولوژی ارگان های لنفاوی در پایان دوره از هر تکرار دو قطعه بصورت تصادفی انتخاب و بعد از کشتار جهت بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی ارجاع داده شد. بعد از بررسی های بعمل آمده اختلاف معنی دار آماری از نظر میزان تیتر آنتی بادی تولیدی در روز 9 بدست نیامد (05/0 p >) ولی این اختلاف در روزهای 23 و 42 روزگی بسیار معنی دار بود (01/0p<). مطالعات هیستوموروفولوژیکی ارگان های لنفاوی در بورس فابریسیوس، طحال و تیموس در مورد برخی از شاخص ها مثل ارتفاع چین های بورس معنی دار بود (05/0 p<) ولی در اکثر فاکتورها اختلاف معنی داری نشان داده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که ترکیب مورد آزمایش می تواند بر سیستم ایمنی هومورال کاملا موثر باشد و از طرفی دیگر چون هیچ باقی مانده دارویی در گوشت طیور به جا نمی گذارد لذا می توان به عنوان جایگزینی موثر برای آنتی بیوتیک های محرک رشد استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2449 تا 2458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!