نقش گاز در محیط زیست و اقتصاد مقاومتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
محققان پیش بینی می کنند از سال های 2020 تا 2050 بیشترین سطح تولید گاز را در جهان شاهد باشیم. ایران با در اختیار داشتن 2/18 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان به عنوان بزرگترین دارنده گاز طبیعی در جهان شناخته می شود که میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان با حدود 40 درصد از ذخایر گازی کشور را در اختیار دارد. ایران با تولید 5/192 تریلیون متر مکعب در سال 2015 به عنوان سومین کشور تولیدکننده گاز طبیعی در جهان شناخته می شود. با استفاده از این ظرفیت ها می توان در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بندهای 12 و 13 و 14 در صنعت نفت و گاز، اقدام نمود و به تحقق سیاست های کلی محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و به صنعت کم کربن و استفاده از انرژی های پاک توجه شده، کمک کرد. در این مقاله میزان CO2 تولیدی از گاز طبیعی نسبت به سوخت های فسیلی مقایسه شده است و همچنین نقش 67 درصدی دی اکسید کربن و 19 درصدی متان از کل گاز های آلاینده محیط زیست و به ظرفیت 21 برابری هر مولکول متان نسبت به دی اکسید کربن در گرمایش زمین اشاره شده است. و به نقش گاز طبیعی در تولید پایدار، توسعه پایدار، اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و انتشار گازهای گلخانه ای از سوخت های مختلف همچون نفت، ذغال سنگ، دیزل، بنزین و گاز طبیعی پرداخته شده است و گاز طبیعی به خاطر پایین بودن میزان انتشار CO2 نسبت به سوخت های دیگر به عنوان سوخت پاک، پایدار و سازگار با محیط زیست معرفی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!