بررسی خودکارآمدی مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
خودکار آمدی به درک فرد از مهارت ها و توانایی هایش در انجام موفقیت آمیز عملکردی شایسته تاکید دارد. این مطالعه با هدف بررسی خودکارآمدی مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی و عوامل مرتبط با آن در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد.
روش کار
مطالعه حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و با حجم نمونه 150 نفر به روش نمونه گیری آسان، در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی و پژوهشی ارومیه در سال 1395 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه خصوصیات دموگرافیک و خودکار آمدی مدیریت علایم سرطان پستان مرتبط با شیمی درمانی( SMSES-BC) که حاوی خرده مقیاس های دستیابی به حل مسئله، مدیریت علایم مربوط به شیمی درمانی و مدیریت اختلالات عاطفی و بین فردی بود . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافته ها
بیشترین تعداد بیماران در محدوده سنی 49-41 سال بودند. کمترین نمرات در حیطه اختلالات عاطفی و بین فردی و بیشترین نمرات در حیطه مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی به دست آمد. میانگین کل نمره خودکارآمدی مرتبط با شیمی درمانی 25/40±94/167 به دست آمد. رابطه معنی داری بین سن (0/24 P=)، وضعیت اقتصادی (0/006 P=)، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و وضعیت زندگی(0/001 P=) با خودکارآمدی مدیریت علایم مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
تلاش های مداخله ای برای ارتقا میزان خود کارآمدی مدیریت علایم و به ویژه مدیریت اختلالات عاطفی و بین فردی در این بیماران مهم و ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1830760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!