الگوی ساختاری- تفسیری مولفه های اخلاق حرفه ای نیروی انتظامی با روش های تحقیق در عملیات نرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقق اخلاق در سطح فردی و سازمانی به عنوان یکی از اصلی ترین آرمان های سازمان موردتوجه بوده است. درواقع نقش اخلاق در عملکردها، رفتارها، تصمیم گیری ها، انتخاب ها، برخوردها و ارتباطات مهم و تعیین کننده است. پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرمسئولانه در محیط های کاری، توجه مدیران و صاحب نظران را به بحث اخلاق کار و حرفه معطوف ساخته است. در این راستا تحقیق حاضر با هدف «شناسایی و اولویت بندی مولفه های اخلاق حرفه ای در نیروی انتظامی» انجام پذیرفته است.

روش تحقیق:

این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی-اکتشافی و پیمایشی است. جامعه موردمطالعه، نیروی انتظامی استان قزوین و تعداد 30 نفر از افسران ارشد آن بودند. با بررسی تحقیقات قبلی و مرور ادبیات مرتبط با موضوع و همچنین نظرخواهی از خبرگان، 25 مولفه موثر شناسایی شد. سپس این مولفه ها در 5 گروه طبقه بندی شدند. در این مراحل از تکنیک دلفی و غربال خاکستری استفاده شد. بعد از انتخاب 10 مولفه نهایی با نظر خبرگان و تکنیک DEMATEL، به کمک فرایند تحلیل شبکه ای خاکستری اولویت بندی گروه ها و مولفه ها انجام پذیرفت.

یافته ها

گروه مولفه های مدیریتی، شخصیتی و حرفه ای دارای بالاترین اولویت و همچنین تاثیرگذاری و گروه مولفه های ارزشی و بینشی دارای پایین ترین اولویت و بیشترین تاثیرپذیری است. در بین 10 مولفه نهایی، مولفه های ارتباط و تعامل با سایر سازمان ها و قدرت تصمیم گیری به موقع، دارای بالاترین اثرگذاری و مولفه های دین مداری و تدین و ایثارگری نیز دارای بیشترین تاثیرپذیری هستند. نتایج نهایی شناسایی، غربالگری و اولویت بندی در اختیار خبرگان قرار داده شد تا روابط بین مولفه ها را در موقعیت پیچیده تصمیم ترسیم کنند. این کار با استفاده از فن الگو سازی ساختاری- تفسیری انجام پذیرفت.

نتیجه گیری

مولفه های اخلاق کاربردی یا همان اخلاق حرفه ای که دارای کاربرد فراوان اند عمدتا به صورت اختصاصی برای سازمان ها شناخته و یا تعریف نشده اند. شناسایی، اولویت بندی و ساختاردهی به این مولفه ها در نیروی انتظامی برای بهبود عملکرد، انجام دقیق و بهتر ماموریت ها و دستیابی به سطوح بالاتر از سرمایه های سازمانی، انسانی، ساختاری و فیزیکی مناسب خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!