عوامل موثر بر انتخاب ارائه دهندگان خدمات سلامت دولتی، خصوصی و خیریه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
استفاده کنندگان خدمات در انتخاب ارائه دهنده مراقبت سلامت متفاوت عمل می کنند. این مطالعه به شناسایی عوامل موثر بر انتخاب ارائه دهندگان خدمات سلامت دولتی، خصوصی و خیریه در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی کاربردی است که در سال 1395 انجام شد. نمونه پژوهش، شامل 330 نفر از کارمندان شاغل در مراکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، نسخه فارسی شده پایا و روای پرسشنامه فریرا بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS23.0 مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
یافته ها نشان داد سازه های قصد، نگرش و کنترل رفتاری درک شده در بخش دولتی بالاتر از بخش خصوصی و خیریه بود. کارکنان مرد، متاهل، کارکنان مسن تر، کارکنان با تحصیلات کمتر، کارکنان شاغل در مرکز تحقیقات و بیمارستان، کارکنان با سابقه کاری بالاتر و کارکنان با نوع استخدامی شرکتی و قراردادی تمایل بیشتری به انتخاب بخش دولتی داشتند (05.0P<).
نتیجه گیری
نتایج حاکی از تمایل بیشتر کارکنان در استفاده از خدمات بخش دولتی بود؛ اما جهت استفاده بهتر و بیشتر از خدمات موجود در هر یک از بخش های مورد بررسی می توان ایجاد اعتمادسازی بیشتر، ایجاد جو همدلی و احترام و تسهیل استفاده از خدمات بخش دولتی و استفاده از رویکردهای مختلف بازاریابی اجتماعی در کنار تعیین تعرفه قابل پرداخت برای عموم مردم در دو بخش خصوصی و خیریه را پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!