بررسی اثرات عصاره هیدروالکلی میوه زالزالک و داروی آتورواستاتین بر روی بافت کبد موشهای صحرایی ماده مبتلا به هیپرکلسترولمی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
افزایش کلسترول پلاسما به واسطه القاء تنش اکسیداتیو موجب آسیب های کبدی می گردد. بررسی های متعددی پیرامون اثر گیاه زالزالک بر کاهش لیپیدها و آترواسکلروز انجام گرفته است. هدف مطالعه حاضر ارزیابی آثار عصاره هیدروالکلی میوه زالزالک و آتورواستاتین بر تغییرات پروفایل لیپیدی سرم و تنش اکسیداتیو ناشی از هیپرکلسترولمی در بافت کبد موش های صحرایی ماده بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 42 موش صحرایی ماده به 7 گروه شامل شاهد، هیپرکلسترولمی ناشی از رژیم غذایی غنی از کلسترول، هیپرکلسترولمی + عصاره زالزالک (200 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه، خوراکی)، هیپرکلسترولمی + عصاره زالزالک (400 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه، خوراکی)، هیپرکلسترولمی + آتورواستاتین (10 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه، خوراکی)، عصاره زالزالک (200 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه، خوراکی) و آتورواستاتین (10 میلی گرم بر کیلوگرم روزانه، خوراکی) تقسیم شدند. پس از 30 روز، نمونه های خونی و بافت کبد جهت ارزیابی های بیوشیمیایی و بافت شناسی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و توکی در نرم افزار SPSS نسخه 19ارزیابی شدند.
نتایج
هیپرکلسترولمی به طور معنی داری سبب افزایش سطوح چربی سرم، آنزیم های کبدی و مالون دی آلدئید در بافت کبد و کاهش میزان ظرفیت آنتی اکسیدانت تام و آنزیم کاتالاز کبدی در مقایسه با گروه شاهد گردید. همچنین، هیپرکلسترولمی موجب افزایش معنی دار قطر هپاتوسیت ها و هسته آن ها و بروز التهاب و نکروز سلولی در بافت کبد گردید. تجویز عصاره زالزالک و آتورواستاین به طور معنی داری این فراسنجه ها را نسبت به گروه هیپرکلسترولمی بهبود بخشید.
نتیجه گیری
به نظر می رسد عصاره میوه زالزالک مقابل آسیب های کبدی در موش های صحرایی ماده هیپرکلسترولمیک نقش محافظتی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!