ارزیابی اثر غلظتهای مختلف آب ازن دار در ممانعت از کلونیزاسیون کاندیدا آلبیکنس و تشکیل پلاک بر روی قطعات اکریلی پروتزهای دندانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از فاکتورهای زمینه ای استوماتیت دندانی، تشکیل پلاک بر روی پروتزهای دندانی می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر غلظتهای مختلف آب ازن دار در پاکسازی پلاک کاندیدا آلبیکنس بر روی قطعات اکریلی می باشد
مواد و روش ها
در این مطالعه تعداد 45 قطعه آکریلی با سوسپانسیون کاندیدا آلبیکنس آلوده گردید. سپس قطعات بطور تصادفی به 9 گروه تقسیم شد و با غلظتهای 2/0، 5/0، 1 و 2 آب ازن دار، غلظتهای 25 و 5/12 روغن ازن دار، محلول نیستاتین 100000 واحد (کنترل مثبت)، آب مقطر استریل و روغن زیتون (کنترل منفی) تیمار شد. سپس محلول حاصل از شستشوی قطعات آکریلی بر روی محیط SDA کشت داده شد و مقایسه بین گروه ها با استفاده از آزمون کروسکال-والیس و مقایسه دوبه دوی گروه ها با من ویتنی انجام شد.
یافته ها
میانگین تعداد کلونی های بدست آمده در غلظتهای 2/0 ، 5/0، 1 و 2 میکروگرم بر میلی لیتر محلول آبی ازن به ترتیب 24، 6/24 6/23 و 4/14 کلونی و در غلظتهای 5/12 و 25 میکروگرم بر میلی لیتر محلول روغنی ازن، صفر و 2/6 کلنی بود که در مقایسه با آب مقطر و روغن زیتون خالص (کنترل منفی) با 6/146 و 8/98 کلونی تفاوت آماری معنی داری مشاهده گردید (P<0/001). در همه گروه ها با افزایش غلظت ازن تعداد کلونی های مخمری کاهش یافت، هرچند روغن از ن دار اثر مهارکنندگی بهتری نسبت به محلول آبی ازن نشان داد، به طوری که روغن ازن دار با غلظت 5/12 میکروگرم بر میلی لیتر (P=1) و غلظت 25 میکروگرم بر میلی لیتر (P=0/477) در مقایسه با گروه نیستاتین تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
محلول آبی ازن در غلظت مناسب اثر ضدقارچی بر روی کاندیدا آلبیکنس دارد، بنابراین توصیه می شود مطالعات بالینی بیشتری در راستای استانداردسازی و تدوین دقیق راهنمای استفاده از ازن درمانی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!