بازآفرینی آیین با تعلیق زمان، مکان و شخصیت در سینمای بهرام بیضایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بسیاری از نویسندگان و هنرمندان معاصر با به کارگیری اسطوره و آیین برآن بوده اند تا ذهن مغشوش انسان امروز که در دنیای مدرن گرفتارست را به آرامش روزگار انسان نخستین بازگردانند و او را بار دیگر در فرهنگ فراموش شده اش غرقه کنند. سینمای بیضایی بهترین نمونه بازتاب فرهنگ و رسوم در عرصه ادبیات و هنر است چرا که با اسطوره و آیین پیوندی ناگسستنی دارد. اجرای آیین هزاره های کهن در سینمای بیضایی به کمک عنصر تعلیق و همچنین پرداخت آیین به عنوان داستان اصلی فیلم به خوبی کاربرد و کنش تعلیق آیین را در سینمای وی نشان می دهد. بیضایی هنرمندانه با به کارگیری تعلیق و هم کنشی عناصر مهمی چون زمان، مکان و شخصیت، داستانی آیینی و باستانی را پیش روی مخاطب قرار می دهد. نگارنده در این جستار، کیفیت تعلیق آیین در چهار اثر غریبه و مه، چریکه تارا، مرگ یزدگرد و مسافران بیضایی را بررسی می کند و به شیوه نشانه شناسی به بررسی آیین به عنوان یک نشانه اجتماعی و از میان نظام های نشانه ای به بررسی زمان، مکان و شخصیت که در دسته رمزگان اجتماعی قرار می گیرند، می پردازد، همچنین به چگونگی اجرای آیین ها در فیلم های موردنظر نیز توجه می کند و به این نتیجه می رسد که در این آثار، تعلیق آیین در سه سطح زمان، مکان و شخصیت روی می دهد و خود باعث پیچیدگی و ابهام هنری در پیرنگ داستان می شود. علاوه براین، دریافت معنای آیینی فیلم با روش نشانه شناسی فیلم صورت می گیرد و ساخته روابط بین نشانه ها و نظام های نشانه ای (سطوح سه گانه) فیلم است. از آنجا که این عناصر از مهمترین عناصر داستان هستند، این پژوهش می تواند با بررسی آن ها و نقد آیین در آثار بیضایی که روساختی از فیلم نامه های وی هستند به خوبی پیوند ادبیات و سینما را روشن سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!