شیوع استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین در محصولات قنادی خامه ای عرضه شده در شهرستان آمل (ایران)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA) یکی از موارد حائز اهمیت در بحث مقاومت آنتی بیوتیکی است که به میزان قابل ملاحظه ای در بین باکتری های بیماریزای غذایی شایع در حال گسترش می باشد. MRSA تهدیدی برای بهداشت جهانی به شمار می رود و موجب بروز نگرانی در جامعه پزشکان، تولید کنندگان مواد غذایی، دولت ها و نیز مصرف کنندگان گردیده است.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی شیوع استافیلوکوکوس اورئوس و MRSA جدا شده از 360 نمونه محصولات قنادی خامه ای عرضه شده در شهرستان آمل، از خرداد 1395 الی تیر 1396، به روش کشت معمولی و روش مولکولی بود.
روش کار
روش متداول کشت در پلیت از طریق تلقیح مقدار مناسب از رقت های نمونه ها روی محیط برد پارکر آگار انجام شد. جدایه های MRSA به روش PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی mecA شناسایی شدند. مقاومت جدایه های MRSA در برابر چند آنتی بیوتیک متداول نیز تعیین گردید.
نتایج
از 360 نمونه محصولات قنادی خامه ای مورد بررسی 6/41% (150 نمونه) آلوده به استافیلوکوکوس اورئوس بودند، میانگین شمارش در تابستان log CFU/g 94/4، در پائیز log CFU/g 72/4، در زمستان log CFU/g 74/2 و در بهار log CFU/g 62/3 بود. یازده نمونه از 360 نمونه مورد بررسی (05/3%) حامل ژن mecA بودند. 56% از جدایه ها به اگزاسیلین، 7% به پنیسیلین، 23% به آمپی سیلین، 82% به جنتامایسین و 33% به تتراسایکلین حساس بودند.
نتیجه گیری نهایی: مطابق یافته ها، اعمال کنترل و ارتقای بهداشت در زنجیره تولید مواد غذایی و آموزش بهداشت به کارکنان و افراد در تماس با مواد غذایی جهت جلوگیری از شیوع MRSA توصیه می گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
167 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!