انتخاب تعداد قطب های سیم پیچ توان و کنترل ماشین القایی دوتحریکه بدون جاروبک برای کاربرد ژنراتور بادی با سرعت سنکرون 500 دور بر دقیقه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاکنون ساختارهای گوناگونی در توربین های بادی ارائه شده و به کار گرفته شده اند که ساختار مبتنی بر ژنراتور القایی دوتحریکه به دلیل مزایای فنی و اقتصادی مقبولیت بیش تری داشته است. در میان ساختارهای دیگر، ساختار مبتنی بر ژنراتور القایی دوتحریکه بدون جاروبک ویژگی های جالبی برای به کارگیری در توربین های بادی داراست که از جمله آنها می توان به عملکرد بدون جاروبک، ساختار مستحکم با قابلیت اطمینان بالاتر و هزینه تعمیرات و نگهداری کم تر، نیاز به مبدلی با ظرفیت کاهش یافته و جعبه دنده ای با نسبت تبدیل کم تر و درنتیجه هزینه و وزن پایین تر و مواردی همانند قابلیت بالاتر در گذار از ولتاژ کم اشاره نمود. این ماشین دو سیم پیچ بر روی استاتور با نام سیم پیچ توان و کنترل و یک سیم پیچ قفسی با آرایش ویژه بر روی روتور با نام سیم پیچ حلقه آشیانه ای دارد. از مواردی که در طراحی ماشین بسیار حائز اهمیت است، انتخاب ترکیب تعداد قطب ها برای دو سیم پیچ استاتور جهت داشتن بهترین ویژگی های عملکردی است. نتایج بررسی های این مقاله با استفاده از مدار معادل الکتریکی و روش تابع توزیع سیم پیچی و همچنین مدل المان محدود دوبعدی، نشان می دهد که ترکیب 2 و 4 جفت قطب به ترتیب برای سیم پیچ توان و کنترل، بهترین عملکرد را در سرعت های چرخش میانی حدود 500 دور بر دقیقه نتیجه خواهد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!