نگرش پزشکان عمومی و متخصص درباره بهترین رویکرد نقش آفرینی دولت در کاهش هزینه داروهای نسخه ای در شهر تهران در سال 94-1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مداخله در اجزای مختلف بخش دارو باعث ایجاد اثرات مختلف و غیر قابل پیش بینی در بخش های دیگر نظام سلامت خواهد شد. هدف مطالعه حاضر ارزیابی نگرش پزشکان در زمینه بهترین رویکرد نقش آفرینی دولت در کاهش هزینه داروهای نسخه ای می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مقطعی و مبتنی بر پرسشنامه در بین 360 پزشک عمومی و متخصص ساکن در شهر تهران با توجه به دستورالعمل های (بهبود سیستم گزارش دهی مطالعات مشاهده ای در اپیدمیولوژی) (STROBE) و در سال 94-1393 انجام پذیرفته است. در راستای تعیین بهترین رویکرد دولت در کاهش هزینه داروهای نسخه ای از آمار توصیفی و در راستای تعیین ارتباط میان عمومی و متخصص بودن پزشکان مورد مطالعه با انتخاب هر یک از رویکردها از آزمون Chi-square (کای دو) و Cross Tab بهره برده شده است.
یافته ها
نرخ پاسخ گویی پزشکان مورد مطالعه 97% بوده است که در این میان با توجه به اینکه افراد مورد مطالعه می توانستند بیش از یک گزینه را در هر سوال انتخاب کنند، 45/6% از آن ها رویکرد ایجاد و اعمال قوانین و مقررات کنترل قیمت بر شرکت های دارویی، 41/5% از پزشکان مورد مطالعه اعمال یارانه ها، 20/4% آغاز به کار واحدهای تولید داروی دولتی و 10% از آن ها سایر رویکردهای متفاوت از رویکردهای پیشنهادی را به عنوان بهترین رویکرد دولت در کاهش هزینه داروهای نسخه ای برشمرده اند. در ضمن میان متخصص یا عمومی بودن پزشکان مورد مطالعه با انتخاب هر یک از رویکردها هیچ ارتباط معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
در همه مطالعات نقش دولت در ترویج روش های کاهش هزینه داروهای نسخه ای و در کل کنترل هزینه های نظام بهداشت و درمان و هزینه های تحمیلی به بیماران غیرقابل انکار بوده است و بر مبنای این مطالعه و چندین مطالعه مشابه، بهترین رویکرد دولت می تواند از طریق ایجاد و اعمال قوانین و مقررات کنترل قیمت بر شرکت های دارویی و سایر اجزاء نظام بهداشت و درمان باشد، همچنین دولت می تواند نقش به سزایی در پرورش پزشکان هزینه نگر و سایر دست اندرکاران نظام سلامت داشته باشد. درنهایت دولت نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه داروهای نسخه ای و قابل استطاعت نمودن بهره گیری از خدمات بهداشتی درمانی بر عهده دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!