اثر سلنیوم بر جذب کادمیوم، خصوصیات رشدی و فتوسنتزی گیاهچه های سیر (Allium sativum L.) در معرض کادمیوم و کلرید سدیم در شرایط هیدروپونیک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سلنیوم یکی از عناصر ضروری برای موجودات زنده است که نقش مهمی در کاهش اثرات نامطلوب تنش های محیطی در گیاهان ایفا می کند. به منظور بررسی اثر سلنیوم بر گیاهچه های سیر تحت کلریدسدیم و غلظت های مختلف کادمیوم، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا شد.از کلریدسدیم در دو سطح صفر و 25 میلی مولار، کادمیوم در چهار غلظت صفر، 4-10، 3-10 و 2-10 مولار کلریدکادمیوم و سلنیوم با غلظت 5 میلی گرم بر لیتر سلناتسدیم و بدونکاربرد آن استفاده شد. نتایج نشان داد که کلریدسدیم و کادمیوم سبب کاهش معنی دار وزن خشک ریشه و اندامهوایی، محتوای کلروفیل کل، فتوسنتز خالص، هدایت روزنه ای و تعرق گیاه سیر شد. برهمکنش کلریدسدیم و کادمیوم در غلظت 4-10 مولار باعث کاهش 14.47 درصدی جذب کادمیوم درریشه و به دنبال آن افزایش میزان کلروفیل کل و فتوسنتز خالص نسبت به شرایط بدون کلریدسدیم شد، ولی در غلظت های 3-10 و 2-10 مولار کادمیوم این اثر ملاحظه نگردید. افزایش کادمیوم در حضور کلرید سدیم سبب افزایش 2.7 برابری نسبت سدیم به پتاسیم در اندام هوایی شد. کاربرد سلنیوم با کلریدسدیم، وزنخشکریشه و اندامهوایی گیاه سیر را به ترتیب 14.28 و 8.57 درصد افزایش داد. همچنین سلنیوم اثر منفی کادمیوم (3-10مولار) بر وزن خشک ریشه و وزن خشک اندام هوایی را به ترتیب 20.77 و 12.71 درصد کاهش داد. به نظر می رسد سلنیوم از طریق کاهش جذب کادمیوم و همچنین نسبت سدیم به پتاسیم در افزایش میزان کلروفیلو فتوسنتز در حضور کلریدسدیم و کادمیوم موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 448
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!