کارایی الگوی اطلاعات، انگیزش و مهارت رفتاری در ارتقاء سبک زندگی سالم دانش آموزان دبیرستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه غفلت از ارتقای سلامت دانش آموزان بر آن شدیم تا با انجام این مطالعه به ارزیابی پیش بینی کننده های سبک زندگی ارتقادهنده ی سلامت آنان از طریق تحلیل مسیر بر اساس الگوی اطلاعات، انگیزش و مهارت رفتاری بپردازیم.
روش کار
یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی بر روی 400 نفر از دانش آموزان شهرستان اندیمشک صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. روش نمونه گیری، طبقه بندی تصادفی شده بود. در این مطالعه اطلاعات دموگرافیکی، اطلاعات مربوط به سازه های الگوی اطلاعات، انگیزش و مهارت رفتاری و میزان پیروی دانش آموزان از سبک زندگی سالم در 4 حوزه ی تغذیه، فعالیت جسمانی، کنترل استرس و مسئولیت پذیری جمع آوری شدند. همبستگی بین کل سازه ها با استفاده از نرم افزارهای آماری 23 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس روابط بین متغیرها در قالب تحلیل مسیر توسط نرم افزار8/8 Lisrelسنجیده شد.
نتایج
الگوی اطلاعات، انگیزش و مهارت رفتاری توانست، 71% از واریانس رفتار پیروی از سبک زندگی دانش آموزان را تبیین نماید. میانگین نمره سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در این مطالعه 41/60 به دست آمد. کلیه سازه های الگو ارتباط معنی داری با سبک زندگی نوجوانان داشتند. به طور کلی متغیرهای مهارت رفتاری با 75%، انگیزش با 66% و دانش با 50% بیشترین نقش را بر روی سبک زندگی آنان داشتند.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد که این الگو، کاربرد مناسبی برای تبیین و پیش بینی کنندگی سبک زندگی سالم دانش آموزان داشت. براین اساس، به برنامه ریزان سلامت به کارگیری الگوی اطلاعات، انگیزش و مهارت رفتاری، به منظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان در این جمعیت پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!