طراحی سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در ارزیابی تامین کنندگان با استفاده از رویکرد ویکور فازی (مطالعه موردی: شرکت شش ستاره ایران)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
از موضوعات سازمانی مهم می توان به مدیریت زنجیره تامین 3(SCM) و از عوامل موفقیت زنجیره تامین می توان به ارزیابی مناسب تامین کنندگان اشاره کرد. سیستم انتخاب تامین کننده یک مسئله تصمیم گیری چند معیاره است. در چنین وضعیتی، برای کارشناسان و تصمیم گیرندگان ایجاد تعادل بین معیارهای مختلف برای دستیابی به هدف نهایی دشوار است. هدف این مقاله طراحی سیستم پشتیبانی تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از رویکرد ویکور فازی است. شرکت (شش ستاره ایران) استان اصفهان با هفت تامین کننده به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. با نظر خبرگان تحقیق نه معیار به عنوان معیار تاثیرگذار در طراحی سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری انتخاب گردیده است. از روش نرم اقلیدسی برای وزن دهی به معیارهای انتخاب شده و از خروجی نرم اقلیدسی به عنوان ورودی روش ویکور فازی استفاده شده است. نتایج نهایی حاصل از روش نرم اقلیدسی نشان می دهد که مهم ترین معیارها شامل قیمت گذاری تامین کننده در بازار با وزن (254/0) در جایگاه اول، کیفیت و ایمنی محصول با وزن (179/0) در جایگاه دوم، رضایت مشتری با وزن (174/0) در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین سطح درک مشتری با وزن (027/0) در جایگاه آخر قرار دارد. نتایج نهایی حاصل از رتبه بندی ویکور فازی نشان داد که شرکت مپنا در مکان اول، شرکت فلات سنگ آسیا در جایگاه دوم و پسته نظری ویانا در مکان سوم قرار دارد. همچنین شرکت های دیر گداز آذر، حداد شیمی، کیمیا بسپار گلپا و شیمی معدنی همدان در مکان های آخر قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!