پاسخ های سایتوکاینی در موش های BALB/c ایمیونیزه شده با اوآلبومین پس از دریافت خوراکی 5-هیدروکسی متیل فورفورال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
5-هیدروکسی متیل فورفورال(5-HMF) یکی از مهم ترین محصولات غیرآنزیمی واکنش میلارد است. طیف گسترده ای از مواد غذایی و نوشیدنی ها در رژیم غذایی روزانه انسان حاوی مقایر بالایی از 5-HMF هستند. طی سالیان گذشته، نتایج متناقضی در مورد اثرات 5-HMF مطرح شده است. در تعدادی از مطالعات اخیر، اثرات مفید این ترکیب بر روی سیستم ایمنی گزارش گردیده است، با توجه به نقش سایتوکین های ترشح شده از سلول های T helper (Th) در واکنش های التهابی بدن، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر 5-HMF بر روی سطوح سرمی اینترفرون گاما و اینترلوکین 4، به ترتیب به عنوان دو سایتوکین مهم سلول های Th1 و Th2 در موش های BALB/c ایمیونیزه شده با اوآلبومین بوده است.
مواد و روش ها
موش های BALB/c (پنج موش در هر گروه) به چهار گروه شامل:کنترل، مواجهه(ایمیونیزه شده با اوآلبومین)، دوز پایین(mg/kgBw 188) و دوز بالای(mg/kgBw 750) 5-HMFتقسیم بندی شدند. ایمیونیزاسیون در گروه های مواجهه و دریافت کننده 5-HMF در روزهای 7 و 28 مطالعه صورت گرفت. سطوح اینترفرون گاما و اینترلوکین 4 به روش الایزا در سرم موش های هر 4 گروه تعیین شد.
یافته های پژوهش: میانگین سطح سرمی اینترلوکین 4 در گروه های دریافت کننده 5-HMF کاهش یافت(P˂0.001). هم چنین میزان سرمی اینترفرون گاما به طور معنی داری در گروه مداخله پایین تر از گروه مواجهه بود(P˂0.05). علاوه بر این، تفاوت معنی داری در میزان اینترلوکین 4 و اینترفرون گاما بین دو گروه مداخله مشاهده نشد(P>0.05).
بحث و نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که 5-HMF می تواند موجب کاهش تولید برخی از اجزای پاسخ سایتوکاینیTh1 و Th2 در سرم موش های BALB/c ایمیونیزه شده با اوآلبومین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!