مقایسه ی تحلیلی بین فعالیت های انجام شده با پروژه های پیش بینی شده آبخیزداری در حوزه آبخیز دشت مختاران، خراسان جنوبی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
امروزه ارزیابی پروژه های آبخیزداری، ضرورتی انکار ناپذیر به منظور برنامه ریزی های آینده در خصوص طرح های اجرایی و مدیریت منابع طبیعی است. در این پژوهش به منظور ارزیابی عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز دشت مختاران به مقایسه فعالیت های انجام شده آبخیزداری در حوزه به تفکیک زیرحوزه، سال و نوع اجرا با فعالیت های پیش بینی شده آبخیزداری در مطالعات توجیهی پرداخته شد. نتایج حاصل نشان می دهد که در مطالعات توجیهی برای تمام زیرحوزه ها بر اساس اولویت بندی، عملیات بیولوژیک و عملیات مکانیکی پیش بینی شده است در صورتی که طبق فعالیت های اجرایی در سال های 1386 تا 1390 عملیات بیولوژیک فقط برای زیرحوزه های M21 و M22 انجام شده است. از طرف دیگر فعالیت های اجرایی مکانیکی فقط در زیرحوزه های M21، M22 و M41 انجام گرفته است و با نوع عملیاتی که برای آن زیرحوزه ها قبلا پیش بینی شده بود مغایرت دارد. بررسی ها نشان داد که دلایل اصلی مغایرت و تفاوت میان فعالیت های پیش بینی شده با فعالیت های اجرایی آبخیزداری در حوزه آبخیز دشت مختاران این است که در مطالعات توجیهی به درجه اهمیت مشکلات، تنگناها و اثرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از محدودیت ها توجه شایانی نشده است. همچنین کمبود اعتبارات عمرانی و تراکم کم جمعیت در حوزه آبخیز دشت مختاران عوامل دیگری برای عدم اجرای فعالیت های پیش بینی شده آبخیزداری بوده است. بنابراین جهت کاهش مغایرت و تفاوت میان فعالیت های پیش بینی شده با فعالیت های انجام شده آبخیزداری، باید تدابیری در نظر گرفت که عبارتند از: 1- با توجه به این که انجام کارها به دلیل کمبود نیروی انسانی و منابع، همزمان در همه زیرحوزه ها امکان پذیر نیست اولویت بندی زیرحوزه ها بایستی در مراحل اولیه مشخص گردد. 2- به منظور اولویت بندی زیرحوزه ها، استفاده از روش های دقیق و ریاضی اولویت بندی نظیر فازی تاپسیس توصیه می شود. 3- لزوم داشتن نگرشی جامع در اولویت بندی و انتخاب نوع عملیات آبخیزداری ضرورتی انکار ناپذیر است تا از میزان مغایرت میان فعالیت های پیش بینی شده با فعالیت های اجرایی کاسته شود. 4- به دلیل کمبود میزان اعتبارات عمرانی و تراکم کم جمعیت در حوزه بایستی مدیریت جامع حوزه های آبخیز شامل مطالعه، بررسی و شناخت کلیه جنبه های فنی، اقتصادی و اجتماعی حوزه باشد تا از اتلاف منابع جلوگیری و اهداف آبخیزداری محقق گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838188 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!