بررسی مقاومت دارویی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از نمونه های محیطی بیمارستان های آموزشی شهر همدان در سال 1395 با روش های دیسک دیفیوژن و حداقل غلظت بازدارنده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا از مهم ترین باکتری های ایجادکننده عفونت های بیمارستانی می باشند که نسبت به اکثر آنتی بیوتیک ها مقاومت یافته اند. هدف از این مطالعه ارزیابی مقاومت دارویی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزای جدا شده از نمونه های محیطی بیمارستان های آموزشی همدان با روش های دیسک دیفیوژن و حداقل غلظت بازدارنده ( MIC) می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 400 نمونه از بیمارستان های آموزشی شهر همدان جمع آوری گردید. جهت ارزیابی حساسیت آنتی بیوتیکی به 10 آنتی بیوتیک رایج از روش انتشار در آگار (کربی بائر) استفاده شد. و جهت تعیین MIC باکتری های مورد مطالعه از آنتی بیوتیک های ونکومایسین و سیپروفلوکساسین استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد.
نتایج
از مجموع 400 نمونه جمع آوری شده، 39 ایزوله (7/9 درصد) پسودوموناس آئروژینوزا و 28 ایزوله (7 درصد) استافیلوکوکوس اورئوس بودند. استافیلوکوکوس اورئوس بیشترین مقاومت را در برابر آنتی بیوتیک افلوکساسین (1/82 درصد) نشان داد. و بیشترین مقاومت دارویی علیه پسودوموناس آئروژینوزا مربوط به مروپنم (82 درصد) بود. همچنین، بیشترین MIC و ماکزیمم غلظت کشندگی (MBC) برای استافیلو کو کوس اورئوس به ترتیب 128 و 256 در برابر ونکومایسین بود. در پسودوموناس آئروژینوزا نیز بیشترین MIC و MBC در برابر سیپروفلوکساسین به ترتیب 128 و 256 گزارش شد.
نتیجه گیری
استافیلوکوکوس اورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا بیشترین مقاومت را به ترتیب به آنتی بیوتیک های افلوکساسین و مروپنم نشان دادند. با توجه به افزایش سریع مقاومت آنتی بیوتیکی، ارزیابی دقیق الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!