بررسی فراوانی اشریشیاکلی های تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در بیماران بستری و سرپایی مرکز آموزشی درمانی شهداء شهر قاین در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مقاومت آنتی بیوتیکی در بین باکتری های پاتوژن به خصوص اشریشیاکلی به یک معضل بزرگ در امر درمان تبدیل شده است. از رایج ترین مکانیسم های ایجاد مقاومت، تولید آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف (ESBL) می باشد. با توجه به اهمیت باکتری های تولیدکننده ESBL، لازم است شیوع آن در هر ناحیه مشخص شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین فراوانی اشرشیاکلی های تولیدکننده ESBL در بیماران بستری و سرپایی در مرکز آموزشی درمانی شهداء شهر قاین می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی روی 223 نمونه اشریشیاکلی جداسازی شده از دو گروه بیماران بستری و سرپایی در مرکز آموزشی درمانی شهداء قاین انجام شد. به منظور تایید سویه های اشریشیاکلی از محیط های کشت انتخابی و آزمون های بیوشیمیایی استفاده شد. میزان حساسیت آنتی بیوتیکی سویه ها با روش دیسک دیفیوژن و تعیین فنوتیپی سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف با استفاده از روش دیسک ترکیبی انجام گرفت.
نتایج
شیوع اشریشیاکلی تولیدکننده بتالاکتاماز وسیع الطیف 30 درصد بود. پنجاه درصد از موارد مثبت اشریشیاکلی تولیدکننده ESBL در بیماران بستری و 4/24 درصد در بیماران سرپایی شناسایی شدند. سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف بیشترین مقاومت را به ترتیب نسبت به آنتی بیوتیک های سفتریاکسون، سفکسیم، سفازولین و سفوتاکسیم و کمترین مقاومت را نسبت به نیتروفورانتوئین و آمیکاسین نشان دادند.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از شیوع گسترده اشریشیاکلی تولیدکننده ESBL در بیماران بستری در مقایسه با بیماران سرپایی بوده است که این امر بیان گر انتشار گسترده سویه های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در بیمارستان ها می باشد. بنابراین، پایش مستمر و شناسایی سریع این سویه ها می تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش ژن های بتالاکتاماز وسیع الطیف داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!