کنترل رفتار سودوالاستیک، حافظه داری و بازیابی حرارتی در کامپوزیت دولایه آستنیتی-مارتنزیتی آلیاژ نایتینول به کمک شبیه سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله تاثیر نسبت ضخامت بر کنترل خواص کامپوزیت دولایه مارتنزیتی-آستنیتی ساخته شده از آلیاژ نایتینول توسط دو روش شبیه سازی عددی و ساخت نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. برای این کار از نرم افزار آباکوس با مدل ساختاری ارائه شده توسط لاگوداس و همکاران استفاده شده است. در روش عددی علاوه بر بررسی تغییرات کرنش حافظه داری و سوپرالاستیک با پارامتر نسبت ضخامت، تاثیر درصد کرنش و تغییرات نسبت ضخامت بر روی سرعت بازیابی و میزان بازیابی کرنش مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. به منظور بررسی صحت جواب های به دست آمده از روش شبیه سازی عددی، نتایج روش تجربی ساخت نمونه آورده شده است. نتایج دلالت بر تطبیق بالایی میان داده های حاصل از دو روش دارد، همچنین بررسی ها نشان میدهد که کامپوزیت دولایه با نسبت ضخامت های مختلف پتانسیل بالایی را در ارائه کردن دامنه ای از رفتار حافظه داری و سوپر الاستیسیته و همپنین پارامترهای تغییر شکل، از خود نشان می دهد که می تواند مورد توجه طراحان در زمینه های ساخت عملگرهای حافظه دار و همچنین دیگر اجزای ساخته شده از جنس آلیاژهای حافظه دار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
148 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1838214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!